Z Maghrebu na rynki światowe
Afryka Północna przeżywa boom: kraje Maghrebu robią ogromne postępy w przemyśle wytwórczym i gospodarce energetycznej. W szczególności Maroko zbliża się jeszcze bardziej do rynków europejskich. Dzięki nowej bramie w Strasburgu, ten aspirujący kraj ma teraz bezpośrednie połączenie z paneuropejską siecią transportu drogowego DACHSER.
„Maghreb” pochodzi od arabskiego słowa „al-maghrib”, które oznacza „zachód” lub dosłownie „miejsce, w którym zachodzi słońce”. Ze wszystkich krajów Maghrebu (obok Mauretanii, Algierii, Tunezji i Libii) najbardziej wysunięte na zachód jest Królestwo Maroka. To znany i uwielbiany przez turystów z całego świata kraj, przede wszystkim za spektakularne zachody słońca, które można oglądać z plaży, gór i pustyń. Popularność Maroka ma również wiele wspólnego z jego stabilnością polityczną i gospodarczą.
Stabilność okazuje się być głównym czynnikiem sukcesu w czasach przetasowań w produkcji i zmian zachodzących w relacjach handlowych. Biorąc pod uwagę niedawną częstotliwość przerw w łańcuchu dostaw i opóźnień, branże produkcyjne są zachęcane do nearshoringu jako rozwiązania problemów związanych z kosztami, jakością i ryzykiem. Kryzys gazowy i elektroenergetyczny nadaje nowe znaczenie eksportowi neutralnych dla klimatu źródeł energii, takich jak "zielony" wodór wytwarzany przy użyciu energii słonecznej.
Na tym tle, jak informuje serwis informacyjny Germany Trade & Invest (GTAI), w Europie rośnie tendencja do postrzegania Maroka jako rynku dostaw, w tym także dóbr kapitałowych. Marokańscy producenci części samochodowych i elektroniki, którzy wcześniej koncentrowali się na wspieraniu krajowych producentów towarów na eksport, zwłaszcza samochodów, coraz częściej zaopatrują również rynki zagraniczne, zwłaszcza w Unii Europejskiej. W rezultacie, jak mówi GTAI, marokańskie Ministerstwo Przemysłu i Handlu dąży obecnie do dodatkowej ekspansji lokalnej produkcji.
Logistyka kwitnie
Dla osiągnięcia wzrostu gospodarczego i rozszerzenia relacji handlowych, kluczem do sukcesu jest logistyka. DACHSER rozpoczął działalność w Maroku zaledwie około 40 lat temu. Dzięki linii produktów DACHSER Cargoplus, dostawca usług logistycznych ustanowił trwałe połączenie między Europą a Afryką Północną. Centralny punkt stanowi logistyka zaopatrzenia i dystrybucji dla przemysłu motoryzacyjnego i tekstylnego. DACHSER przewozi towary swoich klientów do i z Maroka, Tunezji i Algierii — jako ładunek całopojazdowy (FTL) lub ładunek drobnicowy (LTL) w połączeniu z usługami drobnicowymi.
„Przez lata stworzyliśmy doskonale funkcjonującą infrastrukturę dla efektywnej logistyki zaopatrzenia i dystrybucji w Maghrebie. W naszych najnowocześniejszych magazynach wysokiego składowania w Mohammedii i Tanger Med spotykają się różne koncepcje łączenia ładunków i rozwiązania magazynowe. Jest to centrum szybkiej i sprawnej dostawy na rynki regionalne” — mówi M’Hamed Chraibi. W nowej roli M’Hamed Chraibi pomoże we wdrażaniu standardowych procesów i systemów DACHSER, takich jak Domino i Othello w Maroku i Tunezji. Będzie też koordynował remont infrastruktury i dbał o to, by kraje te zostały w pełni zintegrowane z europejską siecią firmy.
Jakość usług, przejrzystość i niezawodność w celu najlepszego połączenia przepływu towarów i czasu dostawy: dokładnie tego oczekują klienci od firmy DACHSER” - wyjaśnia M’Hamed Chraibi, Regional Managing Director Maghreb w DACHSER.
Certyfikat AEO to ważny krok dla DACHSER Maroko”, kontynuuje Chraibi. „Jest to wynik naszego ciągłego zaangażowania w oferowanie wysokiego poziomu jakości usług, przejrzystości i niezawodności procesów w celu uzyskania najlepszego możliwego połączenia przepływów towarów i szybkości. Innymi słowy, dokładnie tego, czego klienci oczekują od DACHSER”.
Codzienne połączenie z Europą
Dzięki dedykowanej bramce Maroko ma teraz bezpośrednie połączenie z siecią transportu drogowego DACHSER. Od początku roku codziene połączenia między oddziałem Cargoplus w Strasburgu a Marokiem. "Nasza brama Cargoplus pozwala nam łączyć wolumeny z całej Europy i organizować zaplanowane odjazdy dla naszych własnych ciężarówek z określonym czasem tranzytu" - mówi Jens Lengefeld, Head of Partner Hub & Traffic Organization w DACHSER. "Zapewniamy wydajność procesu dzięki zespołowi, który ma wieloletnie doświadczenie na rynkach Afryki Północnej, naszemu specjalistycznemu działowi celnemu oraz wydajnemu połączeniu z naszą europejską siecią".
Od 2007 r. most do Europy rozpoczyna się w porcie Tanger Med w pobliżu Cieśniny Gibraltarskiej. Rozbudowany w 2018 roku, jest obecnie największym portem zarówno w Afryce, jak i w regionie Morza Śródziemnego. Połączony z 186 innymi portami na świecie, może obsłużyć ponad dziewięć milionów kontenerów, tranzyt siedmiu milionów pasażerów i 700 000 ciężarówek TIR oraz eksport miliona pojazdów. To sprawia, że Tanger Med jest preferowaną lokalizacją przemysłową dla ponad 1 100 firm z różnych sektorów, w tym motoryzacyjnego, lotniczego, logistycznego, tekstylnego i handlu detalicznego.
W 2021 roku DACHSER otworzył własny magazyn w Tanger Med, ponieważ stale zwiększający się przepływ towarów sprawił, że dotychczasowy magazyn w Casablance osiągnął swoje granice. Obiekt Tanger Med firmy DACHSER oferuje obecnie ponad 7000 miejsc paletowych na powierzchni 5 500 m². Kolejnym kluczowym krokiem na drodze do integracji Maroka z ogólnoeuropejską siecią logistyczną DACHSER był niedawno uzyskany przez firmę certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy (AEO). To znacznie upraszcza procedury celne dla „stałych nadawców”. Certyfikat jest ważny we wszystkich krajach Unii Europejskiej.