Cofnij
Ograniczenia

Miej oko na wszystko z DACHSER

W świecie, który wydaje się ciągle przyspieszać, przewidywalność i przejrzystość stają się kluczowymi wyzwaniami w biznesie. Dotyczy to również operatorów logistycznych, którzy w imieniu swoich klientów transportują różnorodne produkty na terenie Europy. W tym celu DACHSER wyposażył nadwozia wymienne i naczepy, wykorzystywane w transporcie ładunków drobnicowych, w inteligentne urządzenia śledzące obsługujące 5G/LPWAN i połączył je z systemami informatycznymi.

Nowo opracowane systemy telematyczne poprawiają jakość i wydajność logistyki ładunków drobnicowych. Zdjęcie: DACHSER/Matthias Sienz
Nowo opracowane systemy telematyczne poprawiają jakość i wydajność logistyki ładunków drobnicowych. Zdjęcie: DACHSER/Matthias Sienz

Od hiszpańskiej Andaluzji po Norwegię, od Portugalii po Turcję – 8 500 nadwozi wymiennych i 3 500 naczep firmy DACHSER każdego roku pokonuje tysiące kilometrów po całej Europie. Kontenery transportowe przewożą między innymi odzież, kosmetyki, artykuły spożywcze, komponenty dla przemysłu motoryzacyjnego, ale także ładunki drobnicowe i substancje chemiczne w tym towary niebezpieczne. Każdego roku DACHSER transportuje ponad 80 milionów przesyłek. Monitorowanie opóźnień w dostawach spowodowanych korkami lub zmianami tras i informowanie o nich klientów jest szczególnym wyzwaniem dla ludzi i systemów telematycznych, zwłaszcza w branży drobnicowej.

Śledzenie w czasie rzeczywistym

Nadwozia wymienne nie są powiązane z żadnym konkretnym ciągnikiem siodłowym, ale mogą być szybko i łatwo podnoszone, transportowane i odstawiane przez różne pojazdy. W transporcie długodystansowym są one często wymieniane między terminalami tranzytowymi i kontynuują podróż z innym podwoziem BDF, w tak zwanym ruchu sztafetowym. Zdarza się, że czekają na następny przejazd, wsparte na swoich podporach na placu w jednym z 239 oddziałów Road Logistics, w punkcie załadunkowym klienta lub na parkingu. Samonośne nadwozie wymienne, będące systemem zaprojektowanym z myślą o długiej żywotności, nie dzieli się energią, ani informacjami z ciągnikiem siodłowym.

„Połączenie lokalizacji i wizualizacji w czasie rzeczywistym to zdecydowany krok naprzód w śledzeniu i kontrolowaniu przesyłek w naszej sieci drobnicowej. Nasi pracownicy są wspierani w planowaniu przepustowości, dzięki czemu mogą zoptymalizować wykorzystanie transportu i zwiększyć wydajność obsługi” – mówi Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER.

Ta elastyczność ma jednak swoją cenę: trasy i lokalizacje nadwozi wymiennych muszą być indywidualnie identyfikowalne na każdym etapie, od punktu początkowego do końcowego. W końcu, jeśli wiesz, gdzie znajduje się nadwozie wymienne, to wiesz, gdzie znajdują się załadowane przesyłki. Dlatego każde nadwozie wymienne jest wyposażone w innowacyjne inteligentne urządzenia śledzące. Dzięki wykorzystaniu Internetu Rzeczy (IoT) kontenery mogą być śledzone w czasie rzeczywistym, co pozwala precyzyjnie obliczyć czas przybycia. Centralna platforma "połączona" z danymi dotyczącymi przesyłek w systemie zarządzania transportem firmy gromadzi wszystkie informacje dotyczące pozycji - w tym te z naczep i ciągników siodłowych.

Korzystając z tak zwanych tablic telematycznych, pracownicy mogą wywoływać bieżące dane o położeniu pojazdów w celu ich analizy. Podobnie jak system nawigacji, śledzą ruch drogowy w czasie rzeczywistym i wyświetlają dokładną lokalizację pojazdu lub sprzętu na cyfrowej mapie. Umożliwia to pracownikom planowanie z wyprzedzeniem: dokładnego czasu dostawy do klientów lub terminali tranzytowych, a także załadunku i powrotu. Tablice dostarczają również informacji o zbliżających się terminach przeglądów jednostek transportowych. Dane te stanowią podstawę niezawodnych rozwiązań zaprojektowanych z myślą o maksymalnej przejrzystości. Umożliwiają lepsze monitorowanie procesów operacyjnych, wykrywanie i eliminowanie błędów na wczesnym etapie oraz ciągłą optymalizację procedur. Korzyści dla logistyki drobnicowej są oczywiste: połączenie lokalizacji i wizualizacji w czasie rzeczywistym usprawnia śledzenie przesyłek i zarządzanie nimi w sieci. Ma to pozytywny wpływ na wykorzystanie zdolności transportowych i wydajność w terminalu tranzytowym. W ten sposób nawet pomimo coraz mniejszej przepustowości, możliwe jest podniesienie wymagań jakościowych.

Nadwozia wymienne DACHSER w magazynie przeładunkowym. Zdjęcie: DACHSER/Matthias Sienz
Nadwozia wymienne DACHSER w magazynie przeładunkowym. Zdjęcie: DACHSER/Matthias Sienz

Technologia tam, gdzie jest potrzebna

Korzyści ze zwiększonej przejrzystości łańcucha dostaw odnoszą także klienci korzystający z usług operatora logistycznych. Dzięki dostępowi do informacji w czasie rzeczywistym użytkownicy zyskują bardziej precyzyjne dane na temat tego, kiedy dokładnie dotrą do nich ich towary. Ponadto centralnie zarządzany system informatyczny umożliwia monitorowanie wysokich standardów bezpieczeństwa i jakości, np. w przypadku towarów chemicznych, we wszystkich obszarach.

W ramach współpracy z Deutsche Telekom i innymi firmami technologicznymi, DACHSER opracował innowacyjne, inteligentne urządzenia śledzące do użytku w nadwoziach wymiennych. Zastosowano w nich wysokiej klasy karty SIM od Deutsche Telekom, które składają się z energooszczędnej baterii zasilanej solarnie. Szczególnie trwałe i odporne na warunki atmosferyczne, mogą wytrzymać temperatury od -40°C do +105°C, a tym samym działać w każdej strefie klimatycznej, w której są potrzebne. Wydajność ładowania wynosząca około poł roku sprawia, że nawet miesiące zimowe lub długie okresy z małą ilością światła słonecznego nie stanowią problemu. Określenie lokalizacji jest możliwe dzięki nowoczesnej technologii pozycjonowania satelitarnego, takiej jak GPS lub Galileo, oraz dzięki modułom bezprzewodowym opartym na nowych sieciach 5G/LPWAN (LTE-M). Do zapewnienia ciągłego odbioru, wykorzystywane są również inne standardy bezprzewodowe, nadal będące w powszechnym użyciu. Zintegrowane rozwiązanie zostało zaprojektowane tak, aby wytrzymać cały dwunastoletni okres eksploatacji nadwozia wymiennego bez konieczności konserwacji.

Przekształcenie idei efektywnego kosztowo i niezawodnego śledzenia nadwozi wymiennych w realne rozwiązanie wymagało przeprowadzenia wielu prac badawczo-rozwojowych w DACHSER Enterprise Lab. Naukowcy z Fraunhofer IML i praktycy logistyki z DACHSER, od 2017 roku współpracują tutaj nad konkretnymi rozwiązaniami. Ich celem jest przekształcenie badań w innowacje i uruchomienie praktycznych programów pilotażowych, które można następnie w opłacalny sposób skalować dla całej sieci drobnicowej DACHSER. W tym przypadku, już na wczesnym etapie zespoły badawcze zwróciły uwagę na nowe technologie bezprzewodowe LPWAN. Wspólnie z Deutsche Telekom udało im się przełożyć badania na praktykę i osiągnąć konkretne korzyści dla firmy logistycznej, a w szczególności dla jej klientów. Skupiono się na bezpieczeństwie i jakości, ponieważ w logistyce ładunków drobnicowych – od Cieśniny Gibraltarskiej po krąg polarny – to właśnie one liczą się najbardziej.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Michał Tomczak