DACHSER wprowadza do użytku seryjny model eActrosa
DACHSER, dostawca usług logistycznych, widzi szerokie możliwości zastosowania w pełni elektrycznego, 19-tonowego samochodu ciężarowego i już planuje zakup kolejnych tego typu pojazdów w ramach swojej strategii ochrony klimatu.
Jedna z pierwszych seryjnie produkowanych ciężarówek Mercedes-Benz eActros z napędem elektrycznym trafiła do DACHSER. Seryjny egzemplarz modelu eActros 300 został przekazany Stefanowi Hohmowi, Chief Development Officer (CDO) i członkowi zarządu DACHSER przez Karin Rådström, prezes Mercedes-Benz Trucks podczas spotkania w niemieckim Wörth am Rhein. DACHSER w ramach strategii ochrony klimatu planuje już zakup kolejnych takich pojazdów do swojej floty.
eActros udowodnił swoją wartość w Stuttgarcie, zwłaszcza w zakresie bezemisyjnych dostaw towarów na paletach. Widzimy również pewien potencjał dla w pełni elektrycznego samochodu ciężarowego w ruchu wahadłowym. Zakładamy, że pojazd ten znajdzie szeroki zakres zastosowań w zrównoważonym transporcie drobnicowym
Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO)„Produkowany seryjnie eActros jest ważnym elementem naszej koncepcji dystrybucji miejskiej DACHSER Emission-Free Delivery, którą obecnie rozszerzamy na jedenaście europejskich miast” – wyjaśnił Stefan Hohm podczas odbierania pierwszego pojazdu z seryjnej produkcji, który zastąpi prototyp testowany przez DACHSER od 2019 r. w Stuttgarcie. „eActros udowodnił swoją wartość w Stuttgarcie, zwłaszcza w zakresie bezemisyjnych dostaw towarów na paletach. Widzimy również pewien potencjał dla w pełni elektrycznego samochodu ciężarowego w ruchu wahadłowym. Zakładamy, że pojazd ten znajdzie szeroki zakres zastosowań w zrównoważonym transporcie drobnicowym” – dodał Hohm.
DACHSER w Stuttgarcie dostarcza za pomocą eActrosa do swoich klientów w centrum miasta ładunki drobnicowe, zwłaszcza przesyłki paletowe, które są zbyt duże i ciężkie, aby można je było wysłać w paczkach. Ponadto elektryczny samochód ciężarowy w połączeniu z pojazdem FUSO eCanter (7,5 tony) zaopatruje śródmiejski mikrohub w przesyłki, które są następnie dystrybuowane na ostatniej mili za pomocą rowerów towarowych z napędem elektrycznym. Wszystkie przesyłki drobnicowe na określonym obszarze (DACHSER Emission-Free Delivery) są dostarczane przez DACHSER bez emisji CO2 i tlenków azotu. eActros jest ładowany wyłącznie ekologiczną energią elektryczną w oddziale DACHSER w Kornwestheim.
Na potrzeby projektu w Stuttgarcie przekazany DACHSER e-truck został skonfigurowany z układem kół 4x2 i aerodynamicznym nadwoziem skrzyniowym. Nadwozie to łączy dużą ładowność z dużą pojemnością transportową, a dzięki swojej aerodynamice może zwiększyć zasięg całego pojazdu. 19-tonowa ciężarówka została wyprodukowana w zeszłym roku po rozpoczęciu produkcji seryjnej, a teraz została oficjalnie przekazana firmie po zatwierdzeniu finansowania federalnego.
Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck Holding AG, odpowiedzialna za regiony Europy i Ameryki Łacińskiej oraz markę Mercedes-Benz Truck: „Jesteśmy bardzo dumni, że tak innowacyjny dostawca usług logistycznych jak DACHSER zdecydował się na eActros i okazuje nam zaufanie, zamawiając kilka pojazdów wraz z naszym kompleksowym serwisem. DACHSER był ważnym partnerem podczas opracowywania eActrosa, od prototypu do pojazdu seryjnego i mamy nadzieję na kontynuację naszej silnej współpracy na drodze do zeroemisyjnego transportu”.
Informacje o seryjnym modelu eActros
Akumulatory eActrosa mogą składać się z trzech (eActros 300, zasięg 300 km) lub czterech zestawów baterii (eActros 400, zasięg 400 km), z których każdy ma pojemność zainstalowaną 112 kWh i pojemność użytkową około 97 kWh. Dwa silniki chłodzone cieczą zapewniają moc ciągłą 330 kW i moc szczytową 400 kW. Ponadto podczas jazdy z zachowaniem ostrożności, energię elektryczną można odzyskiwać za pomocą rekuperacji. Energia odzyskana podczas hamowania jest wprowadzana z powrotem do akumulatorów eActrosa i może być ponownie wykorzystana do zasilania pojazdu. eActros może być ładowany prądem o mocy do 160 kW. W konwencjonalnej stacji szybkiego ładowania prądem stałym o natężeniu 400 A naładowanie trzech pakietów akumulatorów z 20 do 80 procent pojemności trwa nieco ponad godzinę.
Przejście na w pełni elektryczne samochody ciężarowe przynosi korzyści również kierowcom: Według producenta dynamika jazdy ciężarówek eActros pozwala na bardziej spokojną i mniej stresującą jazdę niż w przypadku konwencjonalnych ciężarówek z silnikiem diesla. Nisko położony środek ciężkości ułatwia pokonywanie zakrętów. Poziom hałasu wewnątrz pojazdu został obniżony o 10 dB, co odpowiada zmniejszeniu o połowę odczuwalnego poziomu hałasu, a także przyczynia się do zwiększenia komfortu pracy kierowcy przy pełnym obciążeniu. W porównaniu z samochodem ciężarowym z silnikiem wysokoprężnym podczas jazdy mniej odczuwalne są również wibracje.