Cofnij
Ograniczenia

DACHSER i Fraunhofer IML otrzymują Niemiecką Nagrodę Logistyczną za cyfrowego bliźniaka

Niemieckie Stowarzyszenie Logistyczne (German Logistics Association - ­BVL) nagrodziło partnerski projekt badawczy wyróżniający się prawdziwym potencjałem praktycznym.

Niemieckie Stowarzyszenie Logistyczne (BVL) przyznało German Logistics Award 2023 firmom DACHSER i Fraunhofer IML, za stworzenie cyfrowego bliźniaka @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations). Technologia opracowana we współpracy z DACHSER Enterprise Lab została już pilotażowo wdrożona w dwóch oddziałach. System ten automatycznie tworzy i stale aktualizuje cyfrowe odpowiedniki przesyłek, zasobów i przepływów pracy w terminalu tranzytowym. Pracownicy mają dostęp do wszystkich tych informacji w czasie w rzeczywistym. Dane prezentowane są w przejrzysty sposób na wyświetlaczach ich urządzeń mobilnych.

Burkhard Eling, DACHSER CEO, i prof. dr hab. Michael ten Hompel, Executive Director Fraunhofer IML, przyjmują nagrodę German Logistics Award wraz z zespołami Fraunhofer IML i DACHSER. Zdjęcie: BVL/Bublitz
Burkhard Eling, DACHSER CEO, i prof. dr hab. Michael ten Hompel, Executive Director Fraunhofer IML, przyjmują nagrodę German Logistics Award wraz z zespołami Fraunhofer IML i DACHSER. Zdjęcie: BVL/Bublitz

Cyfrowy bliźniak @ILO zwiększa przejrzystość operacji w magazynie. Poszczególne etapy pracy są zoptymalizowane i zajmują mniej czasu. Aplikacja przynosi korzyści nie tylko operatorom logistycznym i kierowcom, ale także klientom, którzy w przyszłości będą mogli otrzymywać bardziej precyzyjne informacje o swoich przesyłkach. Cyfrowy bliźniak @ILO jest wynikiem ponad sześciu lat wspólnych badań prowadzonych w DACHSER Enterprise Lab. To właśnie tu eksperci operatora usług logistycznych współpracują z naukowcami z Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML. Praca odbywa się w małych, zwinnych zespołach i skupia się na opracowaniu innowacji dla europejskiej sieci drobnicowej w tym powiązanych z nią terminali tranzytowych.

„Inwestujemy we wspólne badania z Fraunhofer IML, aby przyspieszyć cyfryzację w logistyce i jeszcze bardziej podnieść jakość usług, które oferujemy naszym klientom. W ten sposób zapewniamy firmie rentowność i bezpieczną przyszłość” - powiedział Burkhard Eling, CEO DACHSER, podczas ceremonii wręczenia nagród w Berlinie. „Ponadto fakt, że nasza wspólna praca zaowocowała na tyle istotną innowacją, by zaimponować jury German Logistics Award, tylko potwierdziło słuszność przyjętego podejścia i dało nam dodatkowy zastrzyk motywacji".

DACHSER planuje teraz zrobić kolejny krok w rozwoju tej innowacji. W 2024 r. rodzinna firma przewiduje rozpoczęcie systematycznego wdrażania nowej technologii w swoich europejskich oddziałach. „Cyfrowy bliźniak @ILO stanowi nie tylko kluczowy kamień milowy w naszej cyfrowej transformacji, ale również ważny krok w logistyce drobnicowej” — mówi Burkhard Eling.

 "W naszym instytucie przenosimy badania w rzeczywistość na skalę europejską i muszę przyznać, że nawet w zestawieniu z długą historią Fraunhofer IML, cyfrowy bliźniak jest wyjątkowym sukcesem badawczym. Podkreśla on wartość łączenia badań naukowych z praktycznymi zastosowaniami. Szczególnie wtedy, gdy taka interdyscyplinarna współpraca jest prowadzona tak intensywnie i w sposób zrównoważony, jak ma to miejsce w DACHSER Enterprise Lab” — mówi prof. Michael ten Hompel, Executive Director w Fraunhofer IML.

Cyfrowy bliźniak @ILO stanowi nie tylko kluczowy kamień milowy w naszej cyfrowej transformacji, ale również ważny krok w logistyce drobnicowej.

Burkhard Eling, CEO w DACHSER

Sprawdzone w praktyce: Sztuczna inteligencja i automatyzacja zyskują na popularności

Oprogramowanie @ILO wykorzystuje specjalne algorytmy oparte na sztucznej inteligencji, które interpretują dane zbierane co sekundę przez setki optycznych jednostek skanujących umieszczonych na suficie terminala. Na podstawie tych danych, automatycznie i natychmiastowo identyfikują i lokalizują wszystkie przesyłki, a w przyszłości będą je również mierzyć. W ten sposób powstaje kompletny, zawsze aktualny obraz terminala i jego procesów — cyfrowy bliźniak.

Ta technologiczna innowacja, zintegrowana z praktycznymi przepływami pracy, dowiodła już swojej wartości w pilotażowych terminalach tranzytowych @ILO. Miało to miejsce w oddziałach DACHSER w Unterschleißheim koło Monachium i Öhringen koło Heilbronn. Niektóre sekwencje procesów wykonywane między towarami przychodzącymi i wychodzącymi były tam wykonywane od 15 do 35 procent szybciej. Osiągnięto to dzięki wyeliminowaniu takich czynności jak ręczne skanowanie kodów kreskowych oraz codzienna, manualna inwentaryzacja paczek. W rezultacie pojazdy transportowe na krótkich dystansach mogą rozpocząć dostawy wcześniej w ciągu dnia, co daje kierowcom przewagę w porannych godzinach szczytu.

@ILO automatycznie tworzy i stale aktualizuje cyfrowego bliźniaka wszystkich przesyłek, zasobów i przepływów pracy w terminalu tranzytowym.
@ILO automatycznie tworzy i stale aktualizuje cyfrowego bliźniaka wszystkich przesyłek, zasobów i przepływów pracy w terminalu tranzytowym.

„Wykorzystując sztuczną inteligencję i technologie automatyzacji w obsłudze przesyłek drobnicowych, możemy zapewnić wysoką jakość i nadal spełniać zróżnicowane wymagania klientów. Pomaga nam to również sprostać wyzwaniom wynikającym z braku miejsca i wykwalifikowanych pracowników” — wyjaśnia Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER. „Nowe technologie, takie jak cyfrowy bliźniak @ILO, dostarczają danych, których potrzebujemy, w czasie rzeczywistym. Jednak tak naprawdę technologia zaczyna wnosić wartość dodaną, w chwili, w której odciąża i wspiera pracowników w ich codziennej pracy — a @ILO w imponujący sposób w oddziałach pilotażowych udowodniło, że może to zrobić”.

W pełni zautomatyzowany, stały pomiar wszystkich przesyłek stanowi kolejny krok w kierunku Logistyki 4.0, który podejmiemy wspólnie z Fraunhofer IML w ramach naszego partnerstwa badawczego.

Stefan Hohm, CDO w DACHSER

Kolejny innowacyjny krok: Ładowanie wspomagane sztuczną inteligencją

Stefan Hohm, CDO w DACHSER jest świadomy przyszłego potencjału @ILO: „W pełni zautomatyzowany, ciągły pomiar wszystkich przesyłek stanowi kolejny krok w kierunku Logistyki 4.0, krok, który podejmiemy wspólnie z Fraunhofer IML w ramach naszego partnerstwa badawczego”. Jak dodaje, podczas pilotażowych testów, system był w stanie określić długość, wysokość i szerokość przesyłki z tak dużą dokładnością, by dostarczyć te informacje w czasie rzeczywistym bez konieczności angażowania stacji pomiarowych. Dodatkowo, gdy tylko system będzie w pełni gotowy do praktycznego zastosowania, również dane dotyczące objętości każdej paczki będą przekazywane do inteligentnych algorytmów. Przykładowo te informacje pomogą w załadunku i planowaniu tras oraz w celu dalszego zwiększenia wykorzystania pojemności nadwozi wymiennych, przyczep i pojazdów do transportu na krótkich dystansach. „Zmniejsza to zarówno liczbę przejechanych kilometrów, jak i emisję CO2”. Ponadto DACHSER i Fraunhofer IML opracowują obecnie usprawniony system @ILO, za pomocą którego użytkownicy będą mogli ulepszać swoje strefy wysyłkowe w celu zwiększenia przejrzystości dystrybucji. „Jednak w tym zakresie wciąż jest wiele do zrobienia” — dodaje Stefan Hohm.
 

Szczegółowe informacje na temat działania @ILO można znaleźć tutaj: https://www.dachser.pl/pl/mediaroom/Jak-dziaa-ILO-Identyfikacja-lokalizacja-pomiar-i-wizualizacja-23274

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Bernadeta Forgacz