Łączność w erze elektryfikacji
Przejście na elektromobilność zmienia łańcuchy logistyczne na całym świecie. Nasz wieloletni partner, Swoboda, dostawca komponentów motoryzacyjny z siedzibą w niemieckim regionie Allgäu, postrzega tę zmianę jako okazję. Aby ją wykorzystać, DACHSER pomaga firmie w reorganizacji globalnych łańcuchów dostaw.
Świat elektromobilności nabiera rozpędu. Według Statista roczny wzrost przychodów na rynku pojazdów elektrycznych ma osiągnąć około 10% do 2028 roku. Przewiduje się, że w tym samym roku globalna sprzedaż przekroczy 17 milionów sztuk.
Eksperci rynkowi są zgodni co do tego, że cel jest jasny i przejście na elektromobilność odbywa się zgodnie z planem. Megatrendy, takie jak elektromobilność, zautomatyzowana jazda, łączność i nowe koncepcje mobilności, będą dalej napędzać proces przejścia z silnika spalinowego na elektryczny. Przyniesie to trwałe zmiany – nie tylko dla producentów i dostawców motoryzacyjnych, ale także dla dostawców usług logistycznych.
Dietmar Sirch, Head of Logistics Processes w Swoboda, dostawca motoryzacyjny z siedzibą w Wiggensbach koło Kempten w Niemczech uważa, że: „Teraz bardziej niż kiedykolwiek oczekuje się, że logistyka będzie elastyczna, stabilna i szybka”.
Cyfryzacja i przejrzystość ważniejsze niż kiedykolwiek
Podobnie jak DACHSER, Swoboda jest firmą rodzinną i globalnym graczem z korzeniami w regionie Allgäu. W dwunastu lokalizacjach rozmieszczonych w sześciu krajach na trzech kontynentach, około 4000 pracowników opracowuje i buduje czujniki, ECU (Electronic Control Unit) i komponenty układu napędowego przeznaczone dla przemysłu motoryzacyjnego.
„Od lat uczestniczymy w przejściu na e-mobilność. Jesteśmy aktywni szczególnie, w tych segmentach, które już teraz czerpią korzyści z tej transformacji technologicznej” – mówi Stefan Walgenbach, Head of Logistics w zakładzie Swoboda w Wiggensbach. Portfolio produktów i istniejące umowy na dostawy z producentami są wyraźnie ukierunkowane na komponenty dla e-mobilności. Od wielu lat Swoboda opracowuje oraz produkuje czujniki i komponenty układu napędowego do samochodów elektrycznych, rowerów elektrycznych, rowerów towarowych i hulajnóg elektrycznych. Celem firmy jest uczynienie tej technologii bezpieczniejszą, wygodniejszą i bardziej energooszczędną.
W samym zakładzie w Wiggensbach każdego miesiąca Swoboda produkuje około pięciu milionów wysoce złożonych komponentów i modułów. Są to zarówno przyrządy kontrolne, jak i duże oraz ciężkie komponenty. Codziennie zakłady Swoboda na całym świecie opuszcza około miliona komponentów, jednak to nie ilość jest jedynym wyzwaniem, przed którym stoi dostawca usług logistycznych.
„Potrzebujemy partnera, który jest obecny na całym świecie i może płynnie łączyć transport lotniczy, morski i drogowy, a także dokonuje niezbędnych i stałych optymalizacji swoich usług” – mówi Dietmar Sirch, Head of Logistics Processes w Swoboda w Wiggensbach.
„Transformacja w naturalny sposób zmusza firmy logistyczne do jeszcze większej adaptacji. Zupełnie nowi gracze wchodzą teraz na rynek i są pozycjonowani inaczej niż uznani producenci” – mówi Stefan Walgenbach. Zwraca on również uwagę na to, że sektor motoryzacyjny zawsze był zdecydowanie dynamicznym rynkiem i będzie się nadal zmieniał, aby dostosować się do e-mobilności. W przyszłości konieczne będzie dostarczanie części i komponentów do jeszcze szerszej i bardziej zróżnicowanej grupy klientów.
Dietmar Sirch uważa, że w szczególności przyspieszy wymiana danych: „Nasi klienci już teraz oczekują otrzymywania obszernych informacji za pośrednictwem kanałów cyfrowych (EDI) i to jeszcze zanim towary opuszczą fabrykę, a jeśli chodzi o optymalizację, nie widać końca. Ponadto coraz więcej klientów będzie wymagać dostępu do funkcji śledzenia pojazdów dostawczych. Dzięki, którym będą mogli z większą dokładnością zaplanować produkcję”. Wszystkie nadwozia wymienne i przyczepy DACHSER są od pewnego czasu wyposażone w niezbędne urządzenia IoT (Internet rzeczy), co zapewnia wysoki poziom przejrzystości w łańcuchu dostaw.
Stefan Walgenbach dodaje, że przejrzystość jest ważniejsza niż kiedykolwiek. Zmiany zamówień w ostatniej chwili zdarzają się coraz częściej. Dostawcy produkcyjni wciąż odczuwają skutki niedawnych zakłóceń w łańcuchach dostaw i wąskich gardeł związanych z dostępnością komponentów elektronicznych, takich jak półprzewodniki pochodzące z Dalekiego Wschodu. Wymagania produkcyjne mogą zmieniać się niezwykle szybko. „Wielkość zamówień i terminy dostaw dla niektórych klientów mogą zmienić się nawet z dnia na dzień – z 10 palet nagle robi się 50” – mówi Dietmar Sirch. Firma Swoboda musi być gotowa do szybkiego reagowania, podobnie zresztą jak DACHSER. „To duże wyzwanie dla łańcucha dostaw, jak i dla naszej własnej optymalizacji zapasów” – mówi Stefan Walgenbach. Ze względu na to, że Swoboda oferuje swoim klientom bezpieczeństwo dostaw, firma musi mieć niezawodnego dostawcę usług logistycznych, który sprosta temu zadaniu.
DACHSER jako globalny partner logistyczny
O tym, że DACHSER jest w stanie spełnić te wysokie wymagania, świadczy wieloletnia współpraca obu firm, która rozpoczęła się w 2005 roku. „Utrzymanie wydajnego przepływu towarów w łańcuchu dostaw wymaga płynnej współpracy między dostawcami usług logistycznych a klientami z branży motoryzacyjnej. Jednak nie chodzi tylko o transport produktów, a o budowanie zaufania i osiągnięcie sukcesu na ścieżce mobilności” – mówi Christian Fackler, Sales Manager w centrum logistycznym DACHSER w Allgäu. Początkowo firma Swoboda zleciła DACHSER tylko transport i spedycję, natomiast obecnie firma logistyczna zapewnia dużo szerszy zakres usług, w tym magazynowanie i odprawę celną. Co więcej, DACHSER rozszerzył wzajemne powiązania między European Logistics a Air & Sea Logistics, aby stworzyć niezawodną podstawę dla importu i eksportu – do i z zakładów Swobody w Chinach i Meksyku. „W przygotowaniu jest również więcej projektów dotyczących optymalizacji tras, dostarczania półproduktów do produkcji w oparciu o potrzeby oraz cyfryzacji wspólnych procesów” – dodaje Christian Fackler.
Wszystko to jest możliwe dzięki ciągłej optymalizacji łańcuchów dostaw, która miała miejsce w trakcie współpracy. Na przykład w 2016 r. zespół logistyczny Swobody zauważył nieefektowny proces. Półprodukty wytwarzane w fabryce w Czechach były transportowane do Pforzheim w Niemczech, mieście zlokalizowanym w pobliżu granicy francusko-niemieckiej w celu dalszego przetwarzania. Następnie zabierano je z powrotem do Czech, gdzie były przechowywane do czasu, aż będą potrzebne w zakładzie Wiggensbach w Allgäu. Wszystko to składało się na długotrwałą i kosztowną operację. Cały proces przeszedł zmianę i dostawy do zakładu w Allgäu należą teraz do sieci DACHSER. „Oprócz zwiększenia naszej elastyczności, krótsze odcinki dostaw przekładają się na korzyści dla środowiska” – mówi Stefan Walgenbach. Obecnie DACHSER obsługuje już ponad 80 procent europejskich transportów Swoboda.
Aby przygotować się na przyszłe zmiany, Swoboda liczy na wsparcie DACHSER w dalszej systematycznej optymalizacji swoich łańcuchów dostaw. „Pewnego dnia będziemy działać z zupełnie innymi wolumenami i częstotliwością odbioru” – mówi Dietmar Sirch. Co więcej, jeszcze ważniejsze będzie zmniejszenie emisji CO2 pochodzących z transportu. To właśnie stanowi uzasadnienie dla większej liczby przesyłek drobnicowych. „Stworzymy synergię między zakładami, na przykład w celu optymalizacji przepływu materiałów z lokalizacji Schorndorf i Fürth w południowych Niemczech do naszych lokalizacji w Czechach i Rumunii. Zdaje sobie jednak sprawę, że zmniejszenie wpływu na środowisko przy jednoczesnym oferowaniu specjalnych dostaw w trybie przyśpieszonym stanowi duże wyzwanie, które wymaga płynnej interakcji między systemami używanymi przez Swobodę i jej dostawcę usług logistycznych” – dodaje Dietmar Sirch.
Będzie to podstawa, na której Swoboda i DACHSER przystąpią do reorganizacji globalnych łańcuchów logistycznych dostawcy motoryzacyjnego. Do tej pory każdy zakład stosował własną koncepcję magazynowania i planowania zapasów. Z uwagi na to, że producenci półprzewodników w Azji planują swoje działania produkcyjne z dużym wyprzedzeniem, kontrahenci czasami nie są w stanie zmienić swoich zamówień do sześciu miesięcy przed dostawą, a okres ten określany jest jako „strefa zamrożona”. Ponieważ jednak niektórzy klienci Swoboda zmieniają swoje plany produkcyjne w krótkim czasie, firma potrzebuje rozwiązań logistycznych, które mogą dostosować się do tych potrzeb. Obejmują one sposoby szybkiego i ekonomicznego transportu komponentów elektronicznych od dostawców w Azji i za granicą w celu skrócenia czasu dostawy. „Chcemy skonsolidować nasze źródła komponentów elektronicznych w Malezji, Indonezji, Japonii i Chinach – wyjaśnia Dietmar Sirch. To, co planuje Swoboda, to usprawniona globalna sieć magazynów, które będą zaopatrywać zarówno własną działalność produkcyjną firmy, jak i jej klientów. „Oznacza to, że potrzebujemy partnera, który jest obecny na całym świecie i może płynnie łączyć sieci lotnicze, morskie i drogowe, a także optymalizować transport. To oznacza, że DACHSER będzie miał wiele do zrobienia” – podsumowuje z przymrużeniem oka Dietmar Sirch i dodaje: „W końcu jakość i niezawodność dostaw są tym, co cenimy najbardziej”.