Cofnij
Magazine

Zrównoważone łańcuchy dostaw w branży chemicznej 

Pilna potrzeba redukcji emisji CO2 wymaga od firm działających w branży chemicznej zwiększania wydajności procesów, bardziej ekologicznego podejścia i poprawy efektywności energetycznej. Przy doborze skutecznych rozwiązań proekologicznych kluczowa jest wiedza na temat emisji gazów cieplarnianych na każdym etapie prowadzonej działalności. Dlatego tak ważny jest wybór partnera logistycznego, który monitoruje i raportuje wielkość emisji gazów cieplarnianych w całym łańcuchu dostaw.

Przy doborze skutecznych rozwiązań proekologicznych kluczowa jest wiedza na temat emisji gazów cieplarnianych na każdym etapie prowadzonej działalności.
Przy doborze skutecznych rozwiązań proekologicznych kluczowa jest wiedza na temat emisji gazów cieplarnianych na każdym etapie prowadzonej działalności.

Ostatnie dane Eurostat wyraźnie wskazują, że produkcja stanowi jedno z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych wśród wszystkich sektorów gospodarki. Na niechlubną czołówkę wysuwa się branża chemiczna, ze znaczącym udziałem w polskim PKB. To skłania do pilnego wdrożenia proekologicznych rozwiązań i zrównoważonych praktyk, które pozwolą zdekarbonizować tę branżę.

Jednym z obszarów optymalizacji w tym zakresie jest transport i logistyka produktów chemicznych. Punktem wyjścia do skutecznego zarządzania poziomem emisji jest wiedza na temat generowanego śladu węglowego. Skuteczne zarządzanie emisjami w całym łańcuchu dostaw pozwala nie tylko ograniczyć emisyjność na poszczególnych etapach procesów logistycznych, ale przede wszystkim pozwala obniżyć koszty operacji i wyróżnić się na tle konkurencji. Dlatego warto wybrać operatora logistycznego, który w oferuje raportowanie CO2.

Raportowanie CO2 – standard czy wyjątek?

Do poprawnego wyliczenia śladu węglowego ważne jest raportowanie emisji dwutlenku węgla generowanego przez transport. Oferowanie raportowania CO2 w standardzie, nie jest powszechną praktyką rynkową. Dlatego przy wyborze operatora logistycznego warto zwrócić uwagę na ten element oferty i metodykę kalkulacji. Jest to szczególnie istotne w kontekście obowiązku raportowania ESG, który nakłada Dyrektywa CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive.

„W DACHSER stawiamy na transparentność wszystkich procesów i przejrzysty system raportowania. Jesteśmy przekonani, że takie podejście pozwala nam wspierać naszych klientów, nie tylko w zakresie optymalizacji łańcucha dostaw, ale także w realizacji strategii ESG i osiąganiu celów klimatycznych. Raporty CO2 są integralną częścią tych działań, stanowiące niezbędne narzędzie w procesie optymalizacji transportu, z którego coraz chętniej korzystają również nasi klienci” – informuje Ewelina Staszewska-Kobiela, Kierownik Rozwoju Biznesu DACHSER Chem Logistics w Polsce.

Początkowo CSRD zacznie dotyczyć największych firm (liczących ponad 500 zatrudnionych) – od roku obrotowego zaczynającego się 1 stycznia 2024 roku, a pierwsze raportowanie wymagane jest w 2025 roku. Później ten obowiązek obejmie firmy zatrudniające ponad 250 pracowników, a następnie średnie i małe przedsiębiorstwa – do 2028 roku. Rozumiejąc to wyzwanie DACHSER inwestuje w specjalistyczne narzędzia do monitorowania emisji i ma w swojej ofercie usługę raportowania CO2. Raport dostępny jest w trzech opcjach i obejmuje informacje o emisji wynikającej z transportu na jedną przesyłkę, z danego dnia lub z każdego etapu (tzw. noga) transportu na przesyłkę (np. podjazd short term do klienta, podjazd na cross dock, linia między hubami czy short term do odbiorcy).

Aktywne dążenie do zrównoważonego łańcucha dostaw wymaga współpracy z odpowiednim i zaangażowanym operatorem logistycznym.
Aktywne dążenie do zrównoważonego łańcucha dostaw wymaga współpracy z odpowiednim i zaangażowanym operatorem logistycznym.

Monitorowanie CO2 w DACHSER

DACHSER korzysta z certyfikowanego oprogramowania EcoTransIT World umożliwiającego obliczanie zużycia energii, emisji dwutlenku węgla, zanieczyszczeń powietrza i kosztów zewnętrznych dla wszystkich rodzajach transportu (drogowego, morskiego i lotniczego). Na życzenie klienta generuje przejrzysty i szczegółowy raport, który uwzględnia:

  • CO2TTW (w gramach) – ilość dwutlenku węgla (CO2) wynikająca bezpośrednio z eksploatacji pojazdu od chwili pobrania paliwa do momentu przekazania energii do kół pojazdu czyli Tank to Wheel,
  • CO2WTW (w gramach) – ilość dwutlenku węgla (CO2) wyemitowana podczas transportu w analizie Well to Wheel czyli wynikająca z dostarczenia energii od źródła do kół pojazdu,
  • CO2eTTW (w gramach) – ilość ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e) uwzględniająca również inne gazy cieplarniane, wynikająca bezpośrednio z eksploatacji pojazdu od chwili pobrania paliwa do momentu przekazania energii do kół pojazdu czyli Tank to Wheel,
  • CO2eWTW (w gramach) – ilość ekwiwalentu dwutlenku węgla (CO2e) uwzględniająca również inne gazy cieplarniane, wyemitowana podczas transportu w analizie Well to Wheel czyli wynikająca z dostarczenia energii od źródła do kół pojazdu,
  • Cząsteczki stałe (w gramach) – ilość emisji pyłów pochodzących z użytkowania pojazdów,
  • NOx – zbiorcza emisja tlenków azotu.

Dla branży chemicznej pierwszym krokiem na drodze do neutralności emisyjnej i osiągnięcia celów klimatycznych jest dostęp do danych dotyczących emisji gazów cieplarnianych w logistyce i transporcie. Aktywne dążenie do zrównoważonego łańcucha dostaw wymaga współpracy z odpowiednim i zaangażowanym operatorem logistycznym.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Michał Tomczak