Rozwiązania skrojone na miarę
DACHSER tworzy logistykę, która przynosi wartość dodaną, łącząc swoje standardowe usługi ze specjalistyczną wiedzą branżową. Jens Wollman, dyrektor działu Corporate Solutions, mówi o sprawdzonych i nowych rozwiązaniach branżowych w sieci.
Od połowy ubiegłego roku nadzorujesz wszystkie globalne rozwiązania branżowe DACHSER. Co podoba Ci się w tym zadaniu?
Zawsze fascynowało mnie rozpatrywanie spraw z perspektywy klienta. W ten sposób można tworzyć zintegrowane koncepcje logistyczne, które naprawdę przynoszą wartość dodaną i poprawiają bilans logistyczny naszych klientów, co jest zgodne z misją DACHSER. Ponieważ wymagania logistyczne w danej branży w pewnym stopniu się pokrywają, koncepcja opracowana dla jednego klienta może sprawdzić się także w przypadku wielu innych. Często pomaga to w tworzeniu globalnych rozwiązań, które sprawdzą się na rynku.
Czy możesz podać przykłady?
Takie rozwiązania łączą specjalistyczną wiedzę branżową ze sprawdzonymi usługami w ramach globalnej sieci logistycznej DACHSER. Dzięki temu możemy oferować rozwiązania logistyczne dostosowane do potrzeb konkretnych branż, a jednocześnie spełniające globalne standardy jakości. Najlepszymi przykładami są DACHSER DIY Logistics dla branży budowlanej oraz DACHSER Chem Logistics dla branży chemicznej.
Cofnijmy się na chwilę w czasie. Kiedy DACHSER utworzył dział Corporate Solutions?
To długa historia, która rozpoczęła się w 1998 roku od DACHSER DIY Logistics. Już wtedy dostawcy, a zwłaszcza detaliści z branży budowlanej i wyposażenia wnętrz, dostrzegali znaczenie wartości dodanej, jaką niesie ze sobą logistyka. W tym czasie detaliści próbowali dostosować logistykę do swoich interesów, stosując zasadę pull, aby uzyskać większą elastyczność. Producenci natomiast chcieli pozostać przy zasadzie push, która była dla nich bardziej przewidywalna. Wywołało to prawdziwą walkę o władzę między zainteresowanymi stronami.
Head of Corporate Solutions w DACHSER.
Co w tej sytuacji zrobił DACHSER?
Tworząc nasze nowe rozwiązanie dla przemysłu, przyjrzeliśmy się bardzo dokładnie rynkowi i skonfigurowaliśmy procesy logistyczne w taki sposób, aby zapewnić korzyści zarówno dla przemysłu, jak i handlu detalicznego. Wtedy właśnie narodził się DACHSER DIY Logistics Pipeline, nasz flagowy produkt do zintegrowanego i ciągłego przepływu towarów i informacji – od globalnego zaopatrzenia po dostawę. Nawiasem mówiąc, w tamtym czasie dotyczyło to jedynie sklepów detalicznych. Od tego czasu nieustannie rozwijamy Pipeline – na przykład o dostawy do klientów prywatnych – tak, że obecnie oferujemy pełen zakres logistyki omnichannel. Zarówno dostawcy, jak i sprzedawcy detaliczni korzystają z synergii, jaką daje łączenie dostaw – zgodnie z wymogami branży – do ponad 18 000 sklepów DIY w całej Europie.
Jak przebiegał ten proces?
Kolejnym kamieniem milowym było założenie w 2007 roku DACHSER Chem Logistics. DACHSER miał już bardzo dobre kontakty z wieloma firmami z branży chemicznej. Po przeprowadzeniu dogłębnej analizy różnych segmentów branży, profili wymagań i związanych z nimi możliwości, stworzyliśmy solidne podstawy, na których mogliśmy oprzeć nasze własne rozwiązania branżowe. Od tego czasu DACHSER rozszerzył swoją działalność o kolejne branże, zawsze zadając sobie zasadnicze pytanie: Gdzie możemy zaoferować naszym klientom wymierne korzyści, łącząc naszą wiedzę? W ten sposób powstały DACHSER Automotive Logistics, DACHSER Fashion Logistics oraz DACHSER Life Science and Healthcare Logistics, które bardzo ściśle łączą rynki światowe z europejską siecią transportu drogowego. Wkrótce uruchomimy również DACHSER Cosmetics Logistics, aby spełnić specyficzne wymagania branży kosmetycznej – najpierw we Francji, a następnie od 2023 r. w innych krajach.
Jakie innowacje pojawiły się w związku z wprowadzeniem tych rozwiązań?
Doskonałym przykładem z DACHSER Fashion Logistics jest Roll&GOH, kontener rolkowy opracowany przez DACHSER do transportu zarówno płaskiej, jak i wiszącej odzieży; w branży mody skrót GOH oznacza „odzież na wieszaku”. Zaprojektowaliśmy Roll&GOH tak, aby był bardzo wydajny, gdy jest używany w naszej sieci. Jest on szczególnie dobrze przystosowany do wymagających dostaw do sklepów i galerii handlowych w centrach europejskich metropolii – i to nie tylko w przypadku produktów modowych.
Cały wywiad można przeczytać w ostatnim numerze DACHSER Magazine 1/22