Rekordowy rok dla DACHSER

Dachser osiągnął w 2021 r. skonsolidowany przychód netto w wysokości blisko 7,1 mld euro, co oznacza wzrost o 26 proc. w porównaniu z rokiem 2020. Rekordowy wynik jest efektem zwiększonej liczby przesyłek oraz ich tonażu o odpowiednio 6,3 proc. i 7,7 proc. Wysokie ceny frachtu spowodowane brakiem przestrzeni ładunkowej we wszystkich rodzajach transportu, przypieczętowały ten skokowy wzrost przychodów.

Wzrost obrotów i wysokie stawki frachtowe przyczyniły się do rekordowego wzrostu w firmie DACHSER.
Wzrost obrotów i wysokie stawki frachtowe przyczyniły się do rekordowego wzrostu w firmie DACHSER.

„Nie ulega wątpliwości, że rok 2021 był pod wieloma względami wyjątkowy i wiązał się z ekstremalnymi wyzwaniami, którym musieliśmy sprostać. Brexit, pandemia COVID-19 i przeciążenie globalnych łańcuchów dostaw do granic możliwości spowodowały ogromną niepewność wśród naszych klientów. Nawet w takiej sytuacji zapewniliśmy niezawodne rozwiązania logistyczne oraz utrzymaliśmy jakość i obsługę na najwyższym poziomie. Dzięki temu wzmocniliśmy relacje z klientami, a z wieloma z nich rozszerzyliśmy współpracę. Te niezwykłe osiągnięcia są zasługą naszego zespołu, który dał z siebie wszystko” – powiedział Burkhard Eling, CEO Dachser.

Rozwój poszczególnych obszarów działalności

W 2021 roku obszar Road Logistics – obejmujący transport i magazynowanie towarów przemysłowych i konsumpcyjnych (European Logistics) oraz żywności (Food Logistics) – zwiększył swoje przychody o 12,3 proc. do 4,99 mld euro. Po tym, jak wprowadzane w całej Europie Południowej restrykcje i lockdowny doprowadziły do spadku przychodów o 2,2 proc. w 2020 r., wynik ten jest również lepszy w porównaniu do roku 2019, czyli sprzed pandemii.

DACHSER European Logistics zwiększył swoje przychody o imponujące 13,1 proc. do 3,92 mld euro. Po kilku latach stagnacji liczba przesyłek znacznie wzrosła – o 6,8 proc. do 72 mln, a ich waga aż o 8,5 proc. do 30 mln ton. Wszystkie regionalne jednostki biznesowe – w Niemczech, Europie Środkowej, Francji oraz w krajach Maghrebu i Półwyspu Iberyjskiego – odnotowały dwucyfrowy wzrost przychodów. Pomimo ograniczeń związanych z pandemią COVID-19 w branży hotelarsko-gastronomicznej, pozyskanie nowych klientów zapewniło linii biznesowej Food Logistics w Niemczech wzrost przychodów o 9,8 proc. Po raz pierwszy przychód w tym segmencie rynku przekroczył próg miliarda euro – 1,07 mld euro.

Brexit, pandemia COVID-19 i przeciążenie globalnych łańcuchów dostaw do granic możliwości spowodowały ogromną niepewność wśród naszych klientów. Nawet w takiej sytuacji zapewniliśmy niezawodne rozwiązania logistyczne oraz utrzymaliśmy jakość i obsługę na najwyższym poziomie. Dzięki temu wzmocniliśmy relacje z klientami, a z wieloma z nich rozszerzyliśmy współpracę.

Burkhard Eling, CEO DACHSER

Rok 2021 w transporcie lotniczym i morskim upłynął pod znakiem zakłóceń w łańcuchu dostaw, niedoborów zdolności przewozowej oraz związanego z tym wzrostu stawek. Efektem tego jest rekordowy, wynoszący 78,3 proc., wzrost przychodów Air & Sea Logistics. Liczba obsługiwanych przesyłek w ubiegłym roku była większa o 9,1 proc., a ich tonaż o 20,9 proc. Dużym osiągnięciem Dachser była rozbudowa sieci regularnych połączeń czarterowych między Azją, Europą i Ameryką Północną. W ubiegłym roku DACHSER ASL wykonał łącznie 230 lotów czarterowych. „Niezawodność pod względem dostępności zdolności przewozowych daje naszym klientom pewność planowania – i to był klucz do naszego sukcesu w 2021 roku. Ponadto bardzo dużą przewagą jest również to, że usługi frachtu lotniczego i morskiego są zintegrowane z naszą europejską siecią transportu drogowego, co umożliwia dalszą dystrybucję i dostawę towarów” – wyjaśnia Burkhard Eling. 

Działania strategiczne i inwestycje

Duża nieprzewidywalność i zmienność będą kształtować rynek usług logistycznych również w 2022 roku. Wojna w Ukrainie powoduje przede wszystkim ogromne cierpienie ludzi, ale pozostawi również głębokie piętno na światowej gospodarce. Do tego dochodzą rekordowe koszty energii i paliwa, dalsze pogłębianie się niedoboru kierowców, a także ciągłe zakłócenia w globalnych łańcuchach dostaw związane z kolejnymi ogniskami choroby COVID-19 m.in. w Chinach i Hongkongu. „Musimy się przygotować na kolejny rok, w którym utrzymanie łańcuchów dostaw będzie testem z zarządzania kryzysowego, elastyczności i odporności” – mówi Eling.

Mimo to Dachser kontynuuje przyszłościowe inwestycje w zaplecze logistyczne, technologie cyfrowe i wyposażenie techniczne. W 2021 roku firma przeznaczyła na ten cel blisko 100 mln euro, a w tym roku będzie to ok. 200 mln euro. „Tegoroczne plany inwestycyjne obejmują projekty na dużą skalę, takie jak w pełni zautomatyzowany magazyn wysokiego składowania na 52 000 palet w Memmingen, który zostanie uruchomiony w październiku, jak również cyfryzację, ochronę klimatu, a zwłaszcza rozwój naszych pracowników. W końcu logistyka jest i zawsze będzie biznesem prowadzonym przez ludzi dla ludzi” – podkreśla Burkhard Eling. W 2021 r. dostawca usług logistycznych zatrudnił blisko 1 000 nowych pracowników, a około 2 200 młodych ludzi odbywa obecnie staż w oddziałach Dachser na całym świecie. Wysoki wskaźnik udziału kapitału własnego Dachser, wynoszący około 60 proc., stanowi silne wsparcie polityki inwestycyjnej firmy.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Michał Tomczak