Programowanie przyszłości
Dwie kobiety, dwie kariery w branży IT, jeden wspólny cel: ciągłe usprawnianie procesów dla klientów Business Integration.
„Dwadzieścia lat temu, gdyby ktoś powiedział mi, że będę teraz pracować w IT, nie uwierzyłabym mu” - mówi NIcola Elsner. W swojej karierze zawodowej przeszła drogę od sądu administracyjnego do DACHSER. „Studiowałam, aby zostać urzędnikiem sądowym, ale ponieważ praca ta polega na wykonywaniu tych samych czynności dzień po dniu, nie była dla mnie satysfakcjonująca. Zaczęłam więc rozglądać się za czymś nowym” - mówi Elsner, która ma obecnie 44 lata. Minęło 21 lat, odkąd rozpoczęła pracę w DACHSER jako asystentka w dziale IT. Przez te wszystkie lata Elsner zdobyła rozległą wiedzę z zakresu informatyki i zanurzyła się w świecie IT w DACHSER. Nieco ponad dziewięć lat temu objęła stanowisko konsultanta ds. projektów, co pozwoliło jej stale rozwijać swoje doświadczenie. Ostatnio została także kierownikiem projektu w zespole Robotic Process Automation (RPA).
Natomiast trzydziestotrzyletnia Claudia Beck wybrała zupełnie inną ścieżkę kariery: „Jeszcze przed ukończeniem studiów licencjackich w dziedzinie informatyki zaczęłam zdobywać praktyczne doświadczenie w DACHSER, tutaj też napisałam swoją pracę dyplomową”. Ukończenie studiów informatycznych skierowało ją na bardziej tradycyjną drogę. Po ukończeniu studiów Beck dołączyła do DACHSER jako programistka. W 2020 r. przejęła większą odpowiedzialność w zespole ds. rozwoju platformy eLogistics. Obecnie jest kierownikiem zespołu odpowiedzialnym za międzynarodową grupą programistów. „Najwspanialsze w mojej pracy jest to, że nie ogranicza się ona tylko do projektowania i wdrażania oprogramowania. Mogę też zobaczyć, jak wyniki mojej pracy są wykorzystywane w praktyce”.
Ciągłość i zmiana
Dwie różne ścieżki kariery, dwa różne obszary zainteresowań. Ale Elsner i Beck mają wspólny cel: „Chcemy, aby procesy były lepsze i prostsze dla naszych klientów, a wszystko z pomocą IT” – mówi z entuzjazmem Beck.
Dział IT w DACHSER liczy ponad 550 informatyków w oddziałach w Kempten i Malsch (Niemcy), Chanverrie (Francja) oraz w biurze regionalnym obu Ameryk. Wspiera ich ponad 230 koordynatorów IT pracujących w oddziałach firmy na całym świecie.
W ciągu ostatnich dwóch dekad wiele się zmieniło. „W logistyce komunikacja odbywała się prawie wyłącznie na papierze, dziś jest niemal całkowicie cyfrowa. Do niedawna trudno było sobie wyobrazić, że wideokonferencje staną się czymś normalnym. Ponieważ wiele zleceń nadal składano telefonicznie, interakcja za pośrednictwem ekranu nie wchodziła w grę” - mówi Elsner.
Obie panie pracują w dziale Business Integration, ale nad różnymi projektami. Pomimo to kolegialność i wzajemne wsparcie są dla nich oczywiste.
Poprawa customer experience
Dzięki portalowi eLogistics klienci DACHSER każdego dnia przekonują się, jak bardzo cyfrowa stała się logistyka. To właśnie tam mogą śledzić swoje przesyłki online w czasie rzeczywistym, obliczać stawki przewozowe, składać zlecenia transportowe, monitorować procesy magazynowe i wyszukiwać odpowiednie produkty. Portal oferuje również szereg aplikacji, które są zintegrowane bezpośrednio z systemami transportowymi i magazynowymi DACHSER. Beck opiekuje się tymi aplikacjami internetowymi: „Mój zespół dba o to, aby klienci korzystający z portalu mieli pewność, że wszystko przebiega bezproblemowo. Oznacza to, że aplikacje muszą być nie tylko intuicyjne i łatwe w obsłudze, stabilne czy bezpieczne, ale też działać bez zarzutu”.
W Robotic Operations Center zespół RPA Nicoli zarządza wydajnością procesów za kulisami, ręcznie identyfikując i analizując powtarzające się procesy, które mogą być wykonywane przez wirtualnych pomocników – innymi słowy, roboty wspomagane przez oprogramowanie. Jednym z takich procesów jest zautomatyzowana rezerwacja materiałów opakowaniowych dla wszystkich oddziałów. W Robotic Operations Center pracuje w sumie pięciu ekspertów, którzy dostarczają boty pomagające pracownikom DACHSER w ich codziennej pracy.
Ruch w bok ze świeżymi perspektywami
Kształtowanie tych wszystkich zmian wymaga wykwalifikowanych osób, nawet tych o niekonwencjonalnych ścieżkach kariery. Elsner wspomina: „W tamtych czasach byłam jedną z pierwszych osób, które wywodziły się z zupełnie innego sektora. Teraz jest nas więcej niż osób, które od początku związane są z logistyką. Wszyscy wnosimy własne kwalifikacje i świeże spojrzenie, a każdy z nas przyczynia się do rozwoju działu IT w DACHSER”.
Od czasu, gdy Elsner rozpoczęła pracę, wiele się zmieniło. Wraz z nadejściem cyfryzacji zespół IT w DACHSER przejmuje coraz więcej zadań, co oznacza, że w ciągu ostatnich kilku lat liczba osób pracujących w dziale IT stale rosła, osiągając poziom ponad 550. „Zawsze z radością witamy nowych kolegów, którzy pomagają nam sprostać wyzwaniom stawianym przez transformację cyfrową w logistyce” – dodaje Beck. Wzrostowi temu towarzyszy również bardziej zróżnicowany zakres projektów. A w przyszłości nie zabraknie ciekawych zadań dzięki automatyzacji procesów, analityce predykcyjnej i nowym aspektom uczenia maszynowego.
Współpraca międzynarodowa
Podobnie jak Elsner, Beck z entuzjazmem podchodzi do miejsca, w którym pracuje: „Kieruję międzynarodowym zespołem programistów, w skład którego wchodzą stażyści, studenci, osoby z zewnątrz i koledzy z Francji”. Dział IT w DACHSER kładzie duży nacisk na pracę zespołową oraz możliwości rozwoju osobistego i zawodowego. „IT jest podstawą wszystkiego, co robi DACHSER. To wielka frajda móc każdego dnia uczestniczyć w udoskonalaniu naszej oferty usług” – mówi Beck.
Elsner całkowicie się z tym zgadza: „Jestem naprawdę szczęśliwa tu, gdzie jestem. Każdy dzień oferuje coś innego i zawsze są nowe wyzwania, którym trzeba sprostać. Moje motto brzmi: Nie ma rzeczy, której nie można się nauczyć”. Przyznaje, że nie żałuje obranej drogi.
Zarówno Elsner, jak i Beck oceniają możliwości rozwoju osobistego i zawodowego w dziale IT DACHSER jako bardzo atrakcyjne. Bez względu na to, jaką drogę obrały, aby osiągnąć swój cel: „Mamy okazję współpracować przy kształtowaniu cyfrowej przyszłości DACHSER”.