Cofnij
Magazine

Pracownicy generatorami innowacji

Idea2net to program strategiczny innowacji DACHSER, który stawia pracowników firmy w centrum rozwoju i daje im możliwość aktywnego kształtowania przyszłości DACHSER. W tym projekcie nie mamy granic, jeśli chodzi o pomysłowość i kreatywność.

Idea2net: Sieć ludzi i ich pomysłów.

Nowym pomysłom, będącym częścią potencjalnie przełomowych innowacji, zawsze towarzyszy pewien stopień sceptycyzmu. Z pewnością tak było w przypadku Thomasa Simona, zięcia założyciela firmy Thomasa DACHSERA, który później objął stanowisko Managing Director of Technology.  Pod koniec lat 60. wpadł on na pomysł standardowego kontenera transportowego dla transportu drobnicowego, wzorowanego na kontenerze morskim: nadwozia wymiennego. Ta przełomowa innowacja w transporcie drogowym, mimo początkowego sceptycyzmu, zrewolucjonizowała całą branżę. Dziś nie sposób wyobrazić sobie życia w branży logistycznej bez tego wynalazku DACHSER.

Jednak nie każdy pomysł staje się automatycznie innowacją – a tym bardziej tak znaczącą jak nadwozie wymienne. Ale może stać się innowacją, szczególnie w sytuacji, gdy połączymy kilka pomysłów w jeden. Właśnie dlatego DACHSER uruchomił globalny program Idea2net. Za jego koordynację odpowiada Idea2net Program Management pod przewodnictwem Burkharda Elinga, CEO oraz Stefana Hohma, CDO.

„Idea2net ma na celu wspieranie kultury innowacji zgodnie z wartościami DACHSER. Utworzenie ogólnofirmowej społeczności Idea2net toruje drogę do wspólnego procesu pracy nad innowacjami” — mówi Hohm. Ten program strategiczny ukierunkowany jest w szczególności na nowe technologie i megatrendy, które są podstawą do dalszego rozwoju biznesu. W ten sposób proces innowacji posiada określone zasady i wyraźny cel. Program Idea2net pomógł już w rozwoju wielu innowacyjnych tematów. Nowe rozwiązania telematyczne firmy DACHSER opierają się na konstruktywnych pomysłach pracowników. Takie pomysły odegrały również kluczową rolę w opracowaniu i ulepszeniu koncepcji City Distribution oraz systemów DACHSER do transportu na krótkich dystansach.

Philipp Wörner i Lukas Behrens wiedzą, że Idea2net pomaga przekształcić wiele dobrych pomysłów w innowacje – zarówno na poziomie oddziału, jak i całej sieci. Jako kierownicy projektów w oddziale DACHSER w Karlsruhe w Niemczech koordynują lokalne działania Idea2net i pełnią rolę ambasadorów innowacji. W Idea2net Space, cyfrowej platformie współpracy, pracownicy mogą dodawać sugestie i komentarze, zaczynając od drobnych ulepszeń procesów magazynowych, aż po innowacyjne pomysły na rozwój nowych modeli biznesowych.

„Żaden pomysł nie pozostaje niezauważony. Wręcz przeciwnie, Idea2net Space pozwala pracownikom śledzić postępy prac nad zgłoszonymi inicjatywami czy rozwiązaniami w czasie rzeczywistym. Jednocześnie zapraszamy wszystkich do udziału w procesie generowania pomysłów i dyskusji. W ten sposób platforma stopniowo gromadzi najważniejsze informacje o różnych działaniach innowacyjnych prowadzonych w DACHSER” — mówi Wörner.

Krok po kroku

Najpierw lokalna komisja ds. pomysłów w każdym oddziale rozpatruje zgłoszenia i w najlepszym przypadku wprowadza je bezpośrednio w swojej organizacji. Jeśli pomysły mają potencjał, by zadziałać nie tylko dla oddziału, ale także sprawdzą się w całej sieci, są przekazywane do Idea2net Program Management. Obiecujące rozwiązania są „wprowadzane” do procesu innowacji, a następnie  analizowane i łączone z innymi pomysłami w zależności od tematu oraz wzbogacane o wiedzę ekspercką. To z kolei prowadzi do projektów wstępnych, a jeśli wszystko pójdzie dobrze, do konkretnych projektów innowacyjnych z jasnym harmonogramem i planem budżetowym.

 

Idea2net łączy pracowników nie tylko w ramach własnego oddziału, ale w całym świecie DACHSER. Obecnie istnieje międzynarodowa społeczność Idea2net obejmująca 149 lokalnych kontaktów w co najmniej 23 krajach, zrzeszająca dyspozytorów, menedżerów HR, ekspertów ds. rozliczeń, menedżerów sprzedaży i wielu innych — każdy z własnym zestawem umiejętności i doświadczeniami. Do ich obowiązków należy kierowanie lokalnym komitetem pomysłów, informowanie współpracowników o bieżących projektach innowacyjnych oraz prowadzenie warsztatów generowania nowych rozwiązań.

Jak wielki potencjał kreatywny może wyzwolić Idea2net, przekonaliśmy się, gdy pracownicy z 38 krajów wzięli udział w globalnej kampanii Idea2net – DACHSER Climate Protection – zrealizowanej od marca do czerwca 2022 roku. W ciągu zaledwie dziesięciu tygodni kampanii pracownicy wygenerowali aż 2100 pomysłów, 1035 komentarzy i 8534 polubień. Większość zgłoszonych pomysłów dotyczyła dojazdów do pracy, cyfryzacji, pojazdów elektrycznych, odnawialnych źródeł energii lub energooszczędnego oświetlenia.

W październiku ubiegłego roku Idea2net Space zostało wprowadzone również w DACHSER Iberia. Za jego wdrożenie odpowiada Isabel Padilla, Project Manager DACHSER Hiszpania w Centrali Regionalnej w Madrycie. Od lat poświęca wiele czasu i energii projektom transformacyjnym i integracyjnym, których celem jest dalsza integracja DACHSER Iberia z europejską siecią DACHSER.

„Idea2net to naprawdę ekscytujący program, który każdemu bardzo ułatwia dzielenie się pomysłami na innowacje bez konieczności uprzedniego przedstawiania go przełożonemu lub pokonywania wielu przeszkód” — mówi Padilla. Pracownicy naprawdę przyjęli tę koncepcję: „Rozpoczęliśmy działalność w październiku i tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy otrzymaliśmy około 300 pomysłów. Teraz jest o wiele łatwiej się zaangażować, zwłaszcza tym pracownikom, którzy kiedyś być może nie rozważaliby dzielenia się swoimi pomysłami”.

Padilla informuje, że większość pomysłów wynika z codziennej pracy. "Na przykład, lato w Hiszpanii jest często gorące i wewnątrz oddziałów czasem jest naprawdę duszno. To właśnie pracownicy zasugerowali wykorzystanie dużych wentylatorów jako skuteczny sposób na poprawę przepływu powietrza. Wstępne testy są już w toku i sytuacja wygląda obiecująco."  

„To, że program jest najwyższym priorytetem w DACHSER, jest źródłem dodatkowej motywacji dla nas wszystkich” — mówi Padilla. „Hiszpania zajęła trzecie miejsce pod względem liczby uczestników ubiegłorocznej kampanii Idea2net – DACHSER Climate Protection, mimo że Idea2net nie została jeszcze wdrożona na Półwyspie Iberyjskim. Nasi pracownicy są po prostu pełni pomysłów i chętnie dzielą się swoją kreatywnością” – mówi Padilla.

To, czy Idea2net doprowadzi do innowacji, która zmieni zasady gry, tak jak w przypadku nadwozia wymiennego, to się dopiero się okaże.

„Ale nie wydaje mi się, żeby to była kluczowa kwestia” — mówi Behrens. „Wiele małych kroków może również zaprowadzić cię daleko.” Dodaje, że w oddziale w Karlsruhe zorganizowano mobilną ekspozycję Idea2net dla tych logistyków, którzy nie mają dostępu do komputera w pracy. „Tablice samoprzylepne w magazynie pokazują pracownikom, jakie pomysły krążą obecnie w DACHSER i pozwalają im dodawać własne przemyślenia. Ten niezwykły pomost między światem cyfrowym i analogowym cieszy się dużą popularnością, co pokazuje, że dosłownie każdy może zaangażować się w generowanie pomysłów”, mówi Wörner. Ambasador innowacji jest szczególnie zadowolony, że ta fizyczna platforma uczestnictwa może być używana w różnych miejscach w całym oddziale. W końcu tablica informacyjna Idea2net może być przenoszona z miejsca na miejsce w specjalnym nadwoziu wymiennym. To doskonały sposób na podkreślenie podstawowych wartości DACHSER, takich jak przedsiębiorczość i odwaga by myśleć nieszablonowo.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Bernadeta Forgacz