Pół wieku nadwozi wymiennych
Kontenery typu swap body, wykorzystywane w transporcie ładunków drobnicowych, obchodzą w tym roku 50. urodziny. Koncepcję nadwozia wymiennego, inspirowanego kontenerami morskimi, opracował pod koniec lat sześćdziesiątych Thomas Simon. Pomimo trudnego początku nadwozia wymienne stały się przełomową innowacją w transporcie drogowym, która zrewolucjonizowała branżę logistyczną.
Zunifikowane oraz unormowane wymiary będące znakiem rozpoznawczym kontenerów morskich poprawiły elastyczność i efektywność ich obsługi. To właśnie Thomas Simon – zięć założyciela naszej firmy Thomasa Dachsera, a później członek zarządu DACHSER, odpowiedzialny głównie za rozwój technologii i biznesu międzynarodowego – wpadł na pomysł przeniesienia tego modelu z transportu morskiego na europejski transport drogowy. Sporządził on plany znormalizowanego kontenera transportowego, który można odłączyć od podwozia i „wymieniać” między pojazdami, a następnie opracował go wspólnie z firmą Kögel Trailer. Ze stałymi wymiarami i rozkładanymi nogami podporowymi jako wyróżnikami, w 1971 roku „narodziło się” nadwozie wymienne.
W ciągu zaledwie trzech lat DACHSER wprowadził nowy kontener transportowy w całej swojej flocie. W 1972 r. było to zaledwie 350 nadwozi wymiennych, a w 2020 r. blisko 8 000. Pomysł Thomasa Simona zrewolucjonizował świat logistyki. A historia jego innowacyjności i pionierskiego ducha trwa nadal. Pomimo że nadwozie wymienne wciąż pozostaje wzorem w zakresie efektywnego wykorzystania przestrzeni ładunkowej, DACHSER planuje kolejną rewolucyjną zmianę – przejście na naczepy typu mega, które oferują większą ładowność. „Chcemy być pierwszym dużym dostawcą ładunków drobnicowych w Europie, który zamiast standardowych naczep będzie używał naczep typu mega” – zapowiedział Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER.
Pionier i lider innowacji
50 lat temu DACHSER był pionierem we wprowadzaniu nadwozi wymiennych. Dziś nie można sobie wyobrazić branży logistycznej bez kontenerów typu swap body. „Najlepsze innowacje to te, które wzbudzają zainteresowanie całej branży – i to jest właśnie istota sukcesu. Nowe rozwiązania pomagają poprawić jakość procesów, obniżyć koszty oraz sprostać nowym potrzebom rynku i klientów. Jednocześnie niosą ze sobą nowe wyzwania i możliwości biznesowe. Wynalezienie i wdrożenie nadwozia wymiennego jest tego najlepszym przykładem” – przyznał dr Andreas Froschmayer, Corporate Director Corporate Strategy & Public Relations w DACHSER.
Kontener typu swap body odegrał też kluczową rolę w transformacji DACHSER ze zwykłego spedytora w międzynarodowego dostawcę usług logistycznych. Wymagało to od firmy ponownego przeanalizowania procesów, kultury korporacyjnej i modelu biznesowego. Nie chodziło już tylko o sam transport towarów, a działalność spedycyjną. Dzięki wszystkim swoim korzyściom nadwozia wymienne stały się prawdziwym dobrodziejstwem dla firmy i ostatecznie uczyniły DACHSER liderem w dziedzinie logistyki.