Cofnij
Magazine

Pasja zwycięża

W logistyce, gdy chodzi o szeroko pojęty transport, występuje wiele powiązanych ze sobą czynników, które muszą działać w zgodzie. W końcu ludzie i ich osobiste zaangażowanie oraz poczucie współpracy robią różnicę. W Dachser logistyka pozostaje biznesem opartym na ludziach – zwłaszcza w trudnych czasach.

Elton Yuan kocha logistykę, dlatego w każdym miejscu na świecie czuje się jak w domu

Jest wiele sposobów na poszerzanie horyzontów. Nie musisz wspinać się na najwyższą górę ani wędrować po bezkresnej pustyni. Ale czasami właśnie to trzeba zrobić, o czym z własnego doświadczenia wie Elton Yuan, Department Head Air Freight North China w Szanghaju. 46-letni specjalista Air & Sea Logistics poznał Dachser w 2008 r. na spotkaniu ekspertów lotniczych… na pustyni w Namibii. „W środku tego pustkowia jeden z uczestników opowiedział mi więcej o Dachser, a później zapytał, czy jestem zainteresowany pracą dla firmy z jej globalną siecią. Oczywiście, że tak! I od tamtej pory nie oglądam się za siebie”.

Dziś Yuan opiekuje się około 400 różnymi klientami i koordynuje 60 odlotów i 90 przylotów dziennie z North China Gateway – lokalizacji Dachser w Szanghaju. „Wraz z moim zespołem staram się zawsze znaleźć najlepsze rozwiązania, aby zaspokoić potrzeby naszych klientów”. Dobra wiadomość jest taka, że wspiera go silny zespół i wszyscy korzystają z jego pozytywnego nastawienia. „Zawsze powtarzam: bądź częścią rozwiązania, a nie problemu. A dla każdego problemu istnieje wiele rozwiązań. Dzięki naszemu wyjątkowemu duchowi zespołowemu praktycznie za każdym razem znajdujemy najlepsze rozwiązanie”.

Specjalista od logistyki w każdym calu

Wiele się zmieniło w sektorze logistycznym od czasu, gdy Yuan po raz pierwszy rozpoczął pracę w Dachser. Podczas gdy w ciągu ostatnich kilku lat pandemia rozprzestrzeniła się na całym świecie, digitalizacja przyniosła sporo innowacji, w dłuższej perspektywie ułatwiając wiele czynności. „Kiedy światowy handel był w stanie bliskim zastoju, digitalizacja miała ogromne znaczenie, pomagając nam w sprawdzaniu i zarządzaniu złożonymi łańcuchami dostaw. Nasi klienci mogli nadal polegać na Dachser, nawet gdy nasi pracownicy byli zmuszeni do pracy w domu przez trzy kolejne miesiące” - mówi.

Dalej zaznacza, że ostatnio oprogramowanie transportowe Othello sprawiło, że Dachser stał się znacznie szybszy i znacznie bardziej elastyczny. „Autorski system informatyczny Dachser jest stale aktualizowany, co naprawdę opłaciło się w czasie kryzysu” - mówi. „W ten sposób możemy stale poprawiać się krok po kroku. To prawdziwy zastrzyk energii dla wszystkich: dla naszych klientów, dla zespołów w różnych działach Dachser, a także dla mnie osobiście - to dlatego w pierwszej kolejności zająłem się logistyką i dlatego czuję się w Dachser jak w domu”

Nic dziwnego, że Yuan łatwo przekonuje innych ludzi lub potencjalnych pracowników o korzyściach, jakie oferuje Dachser. Dla niego najbardziej przekonującym argumentem jest kultura korporacyjna Dachser, która opiera się na cennych wartościach, innowacji i odpowiedzialności integracyjnej. „Niewątpliwa kultura korporacyjna tej rodzinnej firmy to coś, na czym zawsze można polegać, niezależnie od miejsca na świecie”. I z uśmiechem dodaje: „Nawet na pustyni”.

Tętniąca życiem sieć

Prezes Dachser Burkhard Eling również uważa tę szczególną kulturę korporacyjną za jedną z podstawowych cech rodzinnej firmy. „Przede wszystkim nasza siła tkwi w sieci ludzi, którzy dzielą pasję do logistyki i żyją tą silną kulturą korporacyjną, co tworzy krąg lojalności”. To poczucie przynależności do rodziny Dachser, kontynuuje Eling, sprawia, że firma jest stabilnym domem zawodowym: „Dzięki temu możemy planować, kształtować i obsługiwać globalną sieć Dachser w długim okresie z perspektywami dalszego wzrostu”.

Łączenie ludzi i idei

Magdalena Jamroziak, HR Manager w Dachser Polska, również uważa, że to właśnie LUDZIE w Dachser są fundamentem firmy. Z wykształcenia ekonomistka, która podczas studiów zainteresowała się psychologią biznesu i dziś konsekwentnie kieruje się nią w organizacji. „Fascynuje mnie kreatywne podejście do standardowych procesów, które mają ludzie. To właśnie, ponad 20 lat temu skłoniło mnie do zajęcia się zarządzaniem zasobami ludzkimi i od tego czasu, niezmiennie pasjonuje mnie praca z ludźmi i dla ludzi” - mówi. Jej motto życiowe, inspirowane słowami Winstona Churchilla, brzmi: „Nastawienie to mała rzecz, która robi wielką różnicę”.

Zanim dołączyłam do Dachser, moją uwagę szczególnie przykuły wartości firmy. Ogromne wrażenie zrobił na mnie fakt, że wartości w firmie są faktycznie stosowane w codziennym działaniu, a nie są tylko na papierze. ” - mówi Jamroziak. „Dlatego nasze podejście w HR oparliśmy na firmowych wartościach i na naturalnym potencjale naszych pracowników. Lubię gromadzić ludzi wokół idei, a nasza kultura organizacyjna stwarza ku temu idealne warunki”.

Odpowiedzi na wielkie pytania naszych czasów

Jamroziak mówi, że w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, największym wyzwaniem jest znalezienie dobrych specjalistów ds. sprzedaży, wykwalifikowanych dyspozytorów i pracowników terminalu. Unikalny program stażowy uruchomiony przez Dachser około dziesięć lat temu okazał się świetnym pomysłem wspierającym budowanie kadry wykwalifikowanych specjalistów, a w tym roku dodatkowym wsparciem dla rekrutacji jest program poleceń pracowniczych. „Wierzę w naszych pracowników - to oni są najlepszymi ambasadorami firmy” - mówi. „Wspierają nas w skutecznej rekrutacji, polecając firmę Dachser swoim znajomym i bliskim szczerze dzieląc się swoją opinią.”


„Pozyskanie zmotywowanych pracowników to tylko pierwszy krok” - wyjaśnia. „Równie ważną kwestią jest to, jak utrzymać tę motywację przez długi czas. Właśnie dlatego stale szkolimy naszą kadrę menedżerską.  Wspieramy ją w elastycznym podejściu i rozwijamy w zakresie inteligencji emocjonalnej, aby była w stanie we współpracy z działem HR stworzyć otwarte, integrujące środowisko pracy i tym samym budować kulturę sprzyjającą motywacji”.

Atrakcyjna branża z wieloma perspektywami

Branża logistyczna potrzebuje kreatywnego, zorientowanego na rozwiązania podejścia do niedoborów kadrowych, nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Przykładowo, na początku sierpnia 2022 roku gazeta branżowa „Deutsche Verkehrszeitung” podała, że dwie trzecie niemieckich firm zajmujących się magazynowaniem i przechowywaniem oraz ponad połowa firm zajmujących się transportem lądowym odczuwa niedobór wykwalifikowanych pracowników. Według kwartalnego badania przeprowadzonego przez monachijski instytut Ifo, w lipcu 52,2 procent firm zgłosiło problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. Jest to najwyższy odsetek od czasu rozpoczęcia badania w 2009 roku.

Logistyka jest jednak atrakcyjną dziedziną pracy. Uważa się, że jest to branża, która utrzyma się w przyszłości i oferuje trwałe perspektywy dla usługodawców, ich klientów i pracowników. Vera Weidemann, Head of Corporate Human Resources w Dachser, zgadza się z tym stwierdzeniem: „Jedynym sposobem na uzyskanie funkcjonujących łańcuchów wartości w logistyce jest posiadanie ludzi, którzy są wykwalifikowani i zmotywowani do ich tworzenia. Dlatego w Dachser stawianie naszych pracowników w centrum uwagi jest tak samo istotne, jak koncentrowanie się na naszych klientach. Inwestujemy w szybką, przejrzystą i zrozumiałą komunikację, w atrakcyjne warunki wynagradzania i pracy, w ergonomiczne narzędzia pracy, w technologię oraz w jakość edukacji i szkoleń”.

Udany początek pracy

Dobrym przykładem zmotywowanego pracownika jest Rifat-Can Sönmez. Ten 25-latek kończy właśnie szkolenie na zawodowego kierowcę ciężarówki w oddziale Dachser w Kornwestheim pod Stuttgartem. Jest w trakcie drugiego roku szkolenia i cieszy się na każdy nowy dzień pracy.

„Pierwotnie chciałem prowadzić potężną, 40-tonową ciężarówkę. Ale tak się nie stało – na szczęście” - mówi. Jego oddział był pierwszą placówką Dachser, która dodała do swojej floty akumulatorowo-elektryczną ciężarówkę eActros marki Mercedes-Benz. W Stuttgarcie ta 19-tonowa ciężarówka o zerowej emisji stanowi kluczowy element koncepcji dystrybucji miejskiej DACHSER Emission-Free Delivery, która jest obecnie wdrażana w jedenastu europejskich regionach metropolitalnych. „To wspaniałe, że mam okazję zrobić coś dla zrównoważonego rozwoju” - mówi Sönmez. Dziś, mając za sobą kilka miesięcy doświadczeń, jest zadowolony ze swojej decyzji. „W pełni elektryczna ciężarówka jest pod wieloma względami lepsza od ciężarówki z silnikiem diesla. Po pierwsze, jazda nim to wielka frajda. Inni kierowcy i klienci są często zaskoczeni, gdy widzą moją ciężarówkę. Jest tak cicha i przyspiesza niesamowicie szybko - to coś, czego trzeba doświadczyć na własnej skórze”.  

Technologia to nie wszystko

Wiele funkcji eActrosa jest cyfrowych i łatwych w obsłudze. Mimo to Sönmez jest pewien, że w przyszłości kierowcy nadal będą mieli do odegrania pewną rolę. „To kwestia inteligentnego wykorzystania technologii i pilnowania zasięgu baterii. Jazda na przykład w centrum Stuttgartu to prawdziwe wyzwanie. Jest tam wiele stromych, energochłonnych podjazdów, ale równie wiele zjazdów, na których mogę pozwolić baterii odzyskać energię, zwiększając tym samym jej zasięg. Taka przewidująca jazda jest prawie jak gra; to świetna zabawa!”

Nic więc dziwnego, że Sönmez mówi: „Dachser przygotowuje mnie do naprawdę wspaniałej kariery i jestem przeszczęśliwy, że mogę prowadzić eActrosa”. Docenia jednak nie tylko to „narzędzie pracy”, ale również środowisko pracy w swoim oddziale. „Jesteśmy młodym, fantastycznym zespołem - i to nie tylko w pracy. W Dachser poznałem wielu przyjaciół”. Ceni sobie również zaufanie, jakim obdarzyli go trenerzy: „Dachser promuje samodzielną pracę i odpowiedzialność. To mi się podoba”.

Przykłady takie jak te można znaleźć na wszystkich szczeblach rodzinnej firmy. Prezes Dachser Burkhard Eling postrzega to zarówno jako potwierdzenie silnej orientacji firmy na pracowników, jak i jako obowiązek: „Pokazujemy wszystkim, którzy pracują w Dachser lub dla Dachser, jak bardzo ich doceniamy”. Idzie to w parze z wartościami i kulturą firmy oraz spełnia wymagania dzisiejszego świata pracy. Dla Elinga oznacza to jasną misję dla najwyższego kierownictwa: „Jeszcze bardziej niż dotychczas będziemy priorytetowo traktować naszych pracowników, zarówno w sposobie myślenia, jak i działania. To właśnie to, czego każdy pracownik Dachser doświadcza na co dzień, czyni naszą firmę atrakcyjnym i godnym polecenia pracodawcą. Aby firma mogła dobrze prosperować w branży logistycznej, musi znaleźć odpowiednich ludzi i zatrzymać ich na dłużej."

Dachser magazine 03/22_Cover story PDF (1,09 MB)
DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Bernadeta Forgacz