Osiąganie wielkich rzeczy
Alexander Tonn został powołany na stanowisko Chief Operations Officer (COO) w DACHSER w styczniu 2021 roku. 48-latek jest odpowiedzialny za obszar Road Logistics wraz z siecią European Logistics oraz Food Logistics. Opowiedział nam o swoich doświadczeniach, karierze i największych wyzwaniach.
Objąłeś kierownictwo nad DACHSER Road Logistics w samym środku pandemii. Jakie były największe wyzwania?
Początek 2021 roku był bardzo intensywnym i pełnym wyzwań okresem. Oprócz trzeciej fali pandemii musieliśmy zmierzyć się z Brexitem. Potem nastąpiły nadzwyczajne zjawiska pogodowe w Niemczech i innych krajach. W tym czasie ilość przesyłek w naszej sieci ogromnie wzrosła. Nie było mowy o spokojnym rozpoczęciu pracy.
Jak radzisz sobie z tak dużym stresem?
W sytuacji napięcia jestem opanowany i w pełni koncentruję się na wykonywanej pracy.
A jak poradził sobie w tej sytuacji Twój zespół?
Jako Road Logistics w tych trudnym czasie bardzo intensywnie współpracowaliśmy z Regionalnymi Dyrektorami Zarządzającymi i ich jednostkami operacyjnymi. Bardzo dobrze się dogadywaliśmy i współdziałaliśmy. Brakowało jednak bezpośredniego kontaktu z ludźmi. Wszystkie spotkania miały formę wirtualną. Do tej pory nie mieliśmy okazji spotkać się osobiście – na przykład podczas przyjęcia bożonarodzeniowego lub spotkania towarzyskiego, by przełamać lody. Wielka szkoda. Mam jednak nadzieję, że wkrótce uda nam się to nadrobić.
COO Road Logistics at DACHSER.
W jakim stopniu Twoje wieloletnie doświadczenie w firmie pomogło Ci w nowej roli?
Pracuję w DACHSER od 23 lat, z czego 15 pozwoliło mi bardzo dobrze poznać wszystkie aspekty operacyjne naszej działalności. Wielu kolegów i koleżanek przeszło tę samą drogę co ja, dzięki czemu mogę otwarcie i szczerze mówić o wyzwaniach. Jest to coś, co bardzo sobie cenię i za co jestem wdzięczny. Ponadto przez wiele lat bardzo blisko współpracowałem z moim poprzednikiem, Michaelem Schillingiem, a nasze relacje opierały się na wzajemnym zaufaniu. Było to idealne przygotowanie do mojej nowej roli.
Patrząc wstecz, jakie kamienie milowe w Twoim rozwoju osobistym i karierze uważasz za szczególnie kształtujące?
Mam za sobą wiele doświadczeń, które mnie ukształtowały. Kiedy pracowałem w oddziale w Memmingen miałem okazję zajmować się różnymi projektami z zakresu logistyki kontraktowej, począwszy od wstępnego pomysłu, poprzez spotkania z klientami i kosztorysowanie, aż po nowe prace budowlane i wdrożenie operacyjne. To zawsze było bardzo pouczające i ekscytujące. Później przeniosłem się do centrali w Kempten; w ciągu sześciu lat pracy jako kontroler logistyki kontraktowej, co wiązało się z licznymi podróżami po całej organizacji, mogłem poszerzyć swoją wiedzę na temat tego, czym DACHSER zajmuje się w Europie i na świecie. Kolejnym ważnym krokiem było przejęcie dodatkowej odpowiedzialności, gdy w 2017 r. zostałem Managing Director European Logistics Germany.
Jakie spostrzeżenia szczególnie pomogły Ci na Twojej drodze?
W tych trudnych czasach po prostu musimy stać się jeszcze bardziej elastyczni, sprawni i cyfrowi. Nasi klienci zmieniają swoje punkty dostępu do rynku. Chcą oni w coraz szybszym tempie ograniczać złożoność i digitalizować swoje procesy. Dobrym przykładem jest handel, który w coraz większym stopniu realizuje strategie omnichannel. Chcemy nadal spełniać te zmienne oczekiwania klientów przy zachowaniu typowej dla DACHSER wysokiej jakości. Weźmy na przykład logistykę w branży DIY, gdzie w 2021 r. wiele procesów nie działało tak, jak w normalnych warunkach. Spowodowało to ogromne opóźnienia w realizacji zamówień na towary sezonowe z powodu wąskich gardeł w dostawach i przepustowości we frachcie morskim. Produkty wysyłane z Azji na święta Bożego Narodzenia nie docierały do Europy pod koniec lata tak jak zwykle. Naturalnie wszyscy zaangażowani byli coraz bardziej zdenerwowani. Jednak dzięki inteligentnemu zarządzaniu przepustowością i siecią byliśmy w stanie zaoferować naszym klientom w tej sytuacji odpowiednie rozwiązania.
Cały wywiad można przeczytać w DACHSER Magazine 01/22 dostępnym do pobrania poniżej.