Najwyższa wydajność w każdym terenie
Camso specjalizuje się w produkcji opon terenowych, kół, gąsienic gumowych i systemów gąsienicowych do pojazdów użytkowych i sportowych. Aby jak najszybciej i jak najefektywniej docierać do swoich klientów w Europie, firma powierzyła zarządzanie logistyką DACHSER jako Wiodącemu Dostawcy Logistycznemu. To rozwiązanie z przyszłością.
Gdy robi się naprawdę ślisko, błotniście, żwirowo lub grząsko, sprawdzają się walce, gumowe gąsienice i twarde opony. Są one niezbędne w pojazdach stosowanych do transportu materiałów na placach budowy, w rolnictwie i kamieniołomach, ale również w sportach terenowych. Przesłanie jest jasne: im bardziej wymagający teren, tym lepiej.
I właśnie w tym specjalizuje się Camso, marka Grupy Michelin. Camso, światowy lider w rozwoju, produkcji i dystrybucji opon przemysłowych, kół i gąsienic gumowych, zatrudnia ponad 8000 pracowników w 26 krajach na całym świecie, głównie w Azji, Europie i Ameryce Północnej. Posiada również cztery centra badawczo-rozwojowe, 23 zakłady produkcyjne i międzynarodową sieć dystrybucji w ponad 100 krajach.
Taka specyfika stawia przed operacjami logistycznymi Camso wiele wymagań. Aby utrzymać firmę na ścieżce wzrostu i wykorzystać w pełni potencjał digitalizacji, Camso rozpoczęło jakiś czas temu przegląd swojej globalnej i europejskiej sieci logistycznej. „Posiadanie dziesięciu lokalnych centrów dystrybucyjnych w Europie, z których każde było niezależnie zarządzane, nie było już zgodne z duchem czasu” – mówi Pierrick Bouf, Supply Chain and Logistics Director EMEA w Camso. „W rezultacie zreorganizowaliśmy naszą sieć wokół trzech głównych centrów dystrybucyjnych: po jednym w Wielkiej Brytanii i Niemczech, obejmujących Europę Północną, i jednego we Francji, aby obsłużyć Europę Południową”.
Niezawodny partner
Francuskie centrum dystrybucyjne w Grans, położone w pobliżu śródziemnomorskiego portu Fos-sur-Mer, na północny zachód od Marsylii, jest obsługiwane przez firmę DACHSER. „Jego lokalizacja, możliwości logistyczne i sieć drobnicowa sprawiły, że dobrze wpasowało się w nasze plany, aby móc dostarczać towary na rynek francuski w ciągu 24 lub 48 godzin” – mówi Pierrick Bouf. Współpraca ta okazała się udana i doprowadziła do włączenia firmy DACHSER do dyskusji na temat przekazania odpowiedzialności za wszystkie usługi logistyczne Wiodącemu Dostawcy Usług Logistycznych (ang. Lead Logistics Provider, LLP).
„Bliska współpraca z DACHSER jako LLP znacznie ułatwiła nasze procesy i zwiększyła naszą zdolność reagowania w niezwykle burzliwych czasach" – podkreśla Pierrick Bouf, dyrektor ds. łańcucha dostaw i logistyki w regionie EMEA w firmie Camso.
Zadaniem LLP będzie zarządzanie dwunastoma różnymi dostawcami usług transportowych w sposób gwarantujący dostarczenie przez nich średnio 170 przesyłek dziennie z trzech centralnych magazynów wysyłkowych do docelowych klientów w Europie z maksymalną wydajnością i przejrzystością. „Równolegle z tą nową organizacją logistyczną chcieliśmy poprawić jakość naszych usług poprzez ich centralizację i standaryzację oraz posiadanie kompetentnego punktu kontaktowego dla wszystkich pytań związanych z logistyką” – mówi Bouf.
Najpierw jednak należy wyjaśnić pojęcie Wiodącego Dostawcy Usług Logistycznych i koncepcję, na której się ono opiera. LLP to firma logistyczna, która działa jako neutralna strona organizująca wszystkie lub przynajmniej najważniejsze procesy logistyczne dla swoich klientów, niezależnie od tego, który usługodawca prowadzi działalność operacyjną. Działania LLP są głęboko zintegrowane z procesami logistycznymi jego klientów. To kompleksowe podejście do usług nie ogranicza się do wykonywania przewozów, obsługi terminalowej czy magazynowania, lecz obejmuje również projektowanie, realizację i organizację łańcuchów dostaw, optymalizację planowania transportu i magazynowania, koordynację dostawców oraz integrację najnowszych technologii komunikacyjnych. Usługi specyficzne dla klienta, takie jak odprawa celna, zarządzanie opakowaniami i usługi o wartości dodanej również wchodzą w zakres obowiązków LLP.
Logistyczne Premier League
Dlatego Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) w DACHSER, uważa, że LLP reprezentuje "logistyczne Premier League": „Koncepcja LLP wymaga kompleksowego
i dogłębnego zrozumienia łańcucha dostaw klienta oraz wszystkich związanych z nim procesów. Korzystając ze zdobytej i rozwijanej przez lata sieci, a także wiedzy informatycznej, nadal dopracowujemy i udoskonalamy ten system, aby stworzyć trwałe, kompletne rozwiązania, których nasi klienci potrzebują do realizacji swojego modelu biznesowego. Oprócz przesyłek transportowanych przez DACHSER, nasze portfolio będzie obejmować również przejrzystość i zarządzanie innymi dostawcami usług logistycznych”.
Dzięki temu Dachser stał się oczywistym wyborem jako Wiodący Dostawca Usług Logistycznych Camso. „W naszej dotychczasowej współpracy Dachser udowodnił, że jest w stanie organizować i przydzielać transporty dokładnie tak, jak chcemy. Po wspólnych doświadczeniach z obsługiwanym przez Dachser centrum dystrybucyjnym Camso we Francji, rozpoczęliśmy prace nad rozszerzeniem rozwiązania LLP na pozostałe dwa centra dystrybucyjne w Wielkiej Brytanii i Niemczech” – mówi Bouf. „Dachser doskonale zna nasze produkty i sposób naszej pracy, a także rozumie nasze specjalne wymagania dotyczące poziomu obsługi w przypadku wysyłki do innego kraju”.
W DACHSER różne aspekty projektu Camso LLP leżą w rękach Martina Poosta, kierownika działu Lead Logistics Provider. „Wszystkie informacje dotyczące łańcucha dostaw spływają do wieży kontrolnej DACHSER LLP” – stwierdza Poost. „To centrum, w którym wszystkie dane, niezależnie od firmy i lokalizacji, są gromadzone i monitorowane. Aby to zrobić, przekształcamy fizyczne procesy łańcucha dostaw i specyficzne wymagania klienta w odpowiednią logikę informatyczną. Następnie wyświetlamy wszystkie istotne dane w przejrzystym i identyfikowalnym formacie na platformie DACHSER Supply Chain Visibility, gdzie w każdej chwili można uzyskać do nich dostęp”.
Aby to się udało, systemy Camso i DACHSER muszą być w stanie „rozmawiać” ze sobą
i umożliwiać wymianę danych w czasie rzeczywistym bez utraty informacji. Według Poosta to wyzwanie, na które wraz z Camso udało się DACHSER znaleźć praktyczne rozwiązanie. Drogę do tego sukcesu utorowała grupa robocza złożona z zespołów IT z Camso, DACHSER i partnera technologicznego Siemensa. „Ściśle współpracując, byliśmy w stanie zaprojektować interfejsy
i strukturę danych w sposób zapewniający bezpieczne funkcjonowanie komunikacji między naszym systemem ERP a platformą DACHSER Supply Chain Visibility” – mówi Bouf.
Zintegrowana koncepcja całości
Camso sformułowało jasne oczekiwania wobec DACHSER jako LLP. Firma chciała mieć zintegrowaną koncepcję magazynowania, dystrybucji i zarządzania różnymi dostawcami usług transportowych obsługującymi przesyłki drobnicowe, ładunki częściowe i pełne oraz dostawy paczek. W tym celu firma DACHSER miała za zadanie zarządzać i kontrolować wszystkie transporty i usługodawców, w tym przekazywać dane o przesyłkach wszystkim zainteresowanym, drukować etykiety z kodami kreskowymi i zarządzać dowodami dostawy. I wreszcie, co nie mniej ważne, LLP jest odpowiedzialny za zatwierdzanie faktur. Innymi słowy, powierzono mu całe portfolio wysoko rozwiniętych i praktycznych procesów zarządzania łańcuchem dostaw.
Dla zespołu Dachser LLP kierowanego przez Martina Poosta oraz dla ich partnerów w Camso, wspólna praca nad szczegółowymi wymaganiami i specyfikacjami po raz kolejny pokazała bardzo wyraźnie, że DACHSER może zapewnić wachlarz wszystkich wymaganych usług logistycznych o wiele bardziej efektywnie i niezawodnie, niż gdyby Camso musiało samodzielnie stworzyć odpowiednią strukturę.
Wystarczy spojrzeć na wieżę kontrolną i funkcje platformy Supply Chain Visibility DACHSER, aby przekonać się, dlaczego tak jest. „Tutaj wszystkie dane związane z transportem, niezależnie od firmy i lokalizacji, są zebrane w jednym systemie i przedstawione graficznie, dzięki czemu łatwo wykorzystać je w różnych mediach” – oznajmia Poost. „Dzięki temu my i klienci, niezależnie od lokalizacji, możemy zobaczyć, gdzie w danym momencie znajduje się każda przesyłka i w razie potrzeby interweniować”. Dzięki autorskiej platformie Supply Chain Visibility firmy DACHSER wszyscy zaangażowani w transport mają dostęp do najnowszych informacji i w razie potrzeby mogą bezpośrednio kontaktować się z innymi stronami, niezależnie od tego, jaki rodzaj transportu jest wykorzystywany. „Zajmujemy się przewozem ładunków pełnych i częściowych, a także drobnicowych i paczek. A wszystko to jest częścią jednego rozwiązania dla logistyki zaopatrzenia i dystrybucji” – mówi Poost.
Łatwy w użyciu
Logistycy dobrze wiedzą, że zdigitalizowane i zautomatyzowane procesy są tylko tak dobre i wartościowe, jak ich poziom akceptacji w codziennych operacjach. „Dlatego zwracamy szczególną uwagę na akceptację użytkowników wszystkich narzędzi, z których korzystamy” – podkreśla Poost. Kluczowe jest, aby rozwiązania były łatwe w użyciu, na przykład za pośrednictwem smartfonów, aplikacji i specjalnych serwisów internetowych.
Jeśli na przykład gumowa gąsienica musi zostać wysłana z Niemiec do Francji, systemy Camso przekazują dane o przesyłce za pośrednictwem EDI do platformy Supply Chain Visibility, którą Camso wykorzystuje do kontroli i wydania przesyłki. Platforma następnie przekazuje dane do wybranego dostawcy usług transportowych, który ostatecznie przyjmuje przesyłkę. System ten jest wykorzystywany w harmonogramie transportu, w terminalu tranzytowym oraz przez kierowców. „Oznacza to, że każdy może zawsze zobaczyć, gdzie znajduje się gąsienica w swojej drodze przez Europę” – wyjaśnia Poost. To więcej niż konwencjonalne śledzenie i namierzanie. „Główną zaletą konsolidacji wszystkich danych o przesyłkach w jednym systemie jest to, że umożliwia nam pracę dla klientów i z klientami od wczesnego etapu w celu zaplanowania wszystkich usług transportowych. Na przykład, aby zorganizować dostawę zgodnie z dostępnymi przedziałami czasowymi odbiorcy”. Po dostarczeniu gumowej gąsienicy we Francji, przesyłany jest dowód dostawy, umożliwiający natychmiastowy ostateczny przegląd kosztów transportu wskazanych na fakturze EDI dostawcy usług transportowych. „To zarządzanie przewoźnikiem jest dobrze naoliwionym procesem i każdy ma w nim swój udział” – podsumowuje Martin Poost.
Wieża kontrolna i platforma DACHSER Supply Chain Visibility zapewniają również wymierne korzyści w zakresie analizy, na przykład podczas tworzenia raportów lub tabel w programie Excel oraz prognoz dotyczących takich kwestii jak planowanie zamówień i terminowe zapewnianie pojemności kontenerów i transportu. I wreszcie, podkreśla Poost, kolejnym kluczowym aspektem wieży kontrolnej jest zapewnienie jakości. „Podczas oceny usług uzgodnionych z dostawcami
i przewoźnikami, odpowiednio wykwalifikowany partner LLP ma profesjonalną i technologiczną przewagę nad klientami, gdy ocena ta może być jednoznacznie »oparta na codziennej praktyce, dla codziennej praktyki«”.
Wstępny werdykt Poosta i Boufa dotyczący partnerstwa Camso-DACHSER LLP jest więc pozytywny. „Szczególnie w czasie pandemii i kryzysu na Ukrainie ścisła współpraca z DACHSER znacznie ułatwiła nam procesy i zwiększyła szybkość reakcji” – zauważa z satysfakcją Bouf.
W tym kontekście firmy już dawno temu nawiązały opartą na zaufaniu i wzajemnym uznaniu współpracę na poziomie osobistym. „Od początku naszej współpracy ponad pięć lat temu mamy cotygodniowe spotkania operacyjne, podczas których możemy omówić wydarzenia
z poprzedniego tygodnia i plany na nadchodzący tydzień, podczas których można przewidzieć wiele potencjalnych problemów i aktywnie zająć się nimi” – zauważa Poost. „Pomimo całej technologii, z której korzysta i całego postępu, jaki czyni w kierunku cyfryzacji, logistyka wciąż jest i pozostanie »people business« - nawet, a zwłaszcza, dla Wiodącego Dostawcy Usług Logistycznych".