Mały krok w kierunku wielkiej zmiany. DACHSER wspiera dobrostan swoich pracowników
Działanie pozapłacowe w odpowiedzi na potrzeby pracowników
Karta sportowa, ubezpieczenie na życie czy owocowe środy to już standard wśród benefitów pozapłacowych. Jednak w rankingu najpopularniejszych świadczeń to nie one zajmują pierwsze miejsca. W ostatnich latach zatrudnieni znacznie bardziej doceniają dofinansowania, np. do dojazdów do pracy czy posiłków, a coraz częściej w pakiecie z opieką medyczną pojawia się również wsparcie psychologiczne. Klasyczne systemy motywacyjne ustępują miejsca działaniom wspierającym well-being pracowniczy i są ku temu ważne powody.
Ostatnie wydarzenia o charakterze globalnym, takie jak pandemia COVID-19, konflikty zbrojne, kryzysy ekonomiczne i zmiany klimatyczne, zwiększyły poczucie niepewności, zagrożenia i utraty kontroli w codziennym życiu. Mogły one wpłynąć także na naszą stabilność finansową oraz powodować silny stres, którego długotrwałe utrzymywanie się może prowadzić do konsekwencji zdrowotnych. Szybka reakcja i profesjonalna pomoc psychologiczna są w takich sytuacjach kluczowe. Niestety, jak pokazują wyniki badań przeprowadzanych przez GoodHabitz, aż połowa respondentów znajdujących się w trudnej sytuacji decydowała się samodzielnie stawić czoła swoim problemom, bez szukania pomocy u przełożonych. To wyraźnie wskazuje na potrzebę wsparcia dobrostanu pracowników, poprzez tworzenie bezpiecznych warunków pracy oraz oferowanie narzędzi umożliwiającym otrzymanie odpowiedniej pomocy.
Coraz więcej firm wychodzi naprzeciw potrzebom swoich pracowników, oferując im pakiety benefitów wykraczające poza standardowe świadczenia. Współczesne podejście obejmuje kompleksową opiekę zdrowotną, uwzględniającą zarówno aspekty fizyczne, jak i psychiczne. Takie działania pomagają im lepiej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami, co w efekcie przekłada się na większą satysfakcję i zaangażowanie w pracy. Są to obszary, których nie można bagatelizować. Z raportu branżowego „Randstad Employer Brand Research” wynika, że w 2024 roku do najczęstszych powodów zmiany pracy – zaraz po problemach związanych z odpowiednią wysokością wynagrodzenia i możliwościami rozwoju zawodowego – są kwestie związane z work-life balance. Aż 26 procent wszystkich badanych jest zdania, że niewłaściwa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym może przyczynić się do podjęcia decyzji o zmianie pracy.
DACHSER Polska – przykład dobrych praktyk
DACHSER od lat korzysta z dostępnych na rynku narzędzi, aby kreować przyjazne środowisko pracy, w którym każdy czuje się doceniany, słyszany i wspierany. W ramach prowadzonej strategii HR, firma skupia się na czterech kluczowych obszarach: „Doświadczenie Pracownika”, „Współpraca”, „Uczenie się i rozwój” oraz „Kultura korporacyjna”, której ideą jest stawianie ludzi na pierwszym miejscu. Wprowadzenie nowego benefitu pracowniczego – EAP (z ang. Employee Assistance Program), czyli Programu Wsparcia Pracowników – jest doskonałym przykładem troski DACHSER o swoich pracowników. Jest to usługa, która oferuje możliwość uzyskania dedykowanej pomocy w odpowiedzi na różne wyzwania zawodowe, osobiste i rodzinne. Program obejmuje wsparcie psychologiczne, prawne (z wyłączeniem prawa pracy) oraz finansowe, realizowane we współpracy z firmą konsultingową Stimulus, specjalizującą się w dziedzinie zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia w pracy. Program EAP jest całkowicie poufny, co gwarantuje, że pracownicy mogą swobodnie korzystać z tej pomocy bez obaw o zachowanie dyskrecji. Operator logistyczny aktywnie wprowadza program we wszystkich swoich oddziałach znajdujących się w 42 krajach na całym świecie, DACHSER Polska jako jeden z pierwszych udostępnił nowy benefit dla swoich pracowników.
Wprowadzenie Programu Wsparcia Pracowników przynosi trzy główne korzyści. Po pierwsze, daje naszym pracownikom możliwość rozmowy z ekspertami w każdej sytuacji i o każdym problemie, co jest niezwykle ważne dla ich poczucia bezpieczeństwa i komfortu. Po drugie, umożliwia kontakt z osobą bezstronną, co pozwala na otwarte i szczere rozmowy bez obaw o ocenę. Po trzecie, zamiast spędzać czas na poszukiwaniu informacji i odpowiedniej pomocy w Internecie, pracownicy otrzymują szybkie, profesjonalne wsparcie, co oszczędza ich czas i zasoby
Magdalena Jamroziak, HR Manager w DACHSER PolskaWork-life balance w nowym wydaniu
Oddzielenie życia prywatnego od zawodowego jest niezwykle trudne, dla niektórych nawet niemożliwe. Problemy osobiste negatywnie wpływają na naszą produktywność i samopoczucie w pracy, a stres zawodowy przenosimy na grunt domowy. Program EAP pomaga pracownikom w radzeniu sobie z tymi wyzwaniami, oferując wsparcie, które pomaga wypracować nowe nawyki i osiągnąć lepszą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
Program EAP może nie usunie wszystkich pojawiających się wyzwań i problemów, ale z pewnością przybliży do ich rozwiązania, bo nawet mały krok ma znaczenie. „Jesteśmy konsekwentni w swoich działaniach, zdajemy sobie sprawę z tego, że inwestycje w pracowników mają fundamentalne znaczenie dla całej firmy. Wierzę, że tego rodzaju inicjatywy nie tylko wspierają ich dobrostan, ale także budują silniejszą i bardziej zjednoczoną organizację” – podsumowuje Magdalena Jamroziak.
Satysfakcja pracowników jest kluczowym elementem budowania silnej marki pracodawcy. Wprowadzenie Indywidualnego Programu Wsparcia Pracowników to strategiczny krok, który pokazuje, że firma autentycznie dba o dobrostan swoich ludzi. Oferując pomoc w zakresie wsparcia psychologicznego, doradztwa finansowego czy porad prawnych (za wyjątkiem porad w zakresie prawa pracy), organizacja nie tylko wspiera pracowników w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami, ale także buduje kulturę zaufania i wzajemnej troski. Taka inicjatywa znacząco wzmacnia pozycję firmy jako pracodawcy z wyboru, przyciągając nowe talenty i motywując obecnych pracowników do długoterminowego zaangażowania
Bernadeta Forgacz, Koordynator ds. Employer Brandingu w DACHSER PolskaO DACHSER:
DACHSER jest globalnym operatorem logistycznym z siedzibą główną w Kempten (Niemcy) i oddziałami w 42 krajach na świecie. Operator usług logistycznych zapewnia kompleksową obsługę łańcucha dostaw, łącząc transport drogowy, morski, lotniczy oraz magazynowanie. Aktualnie w kraju działa dziesięć oddziałów firmy, w których zatrudnionych jest prawie 700 pracowników. Zlokalizowane są: w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Rzeszowie, Gdańsku, Brwinowie, Sosnowcu, Strykowie, Szczecinie i Toruniu. Łącznie obsługują blisko 100 regularnych połączeń dziennie.