Doskonałe wykonanie
Pierwsze promienie słońca zachęcają do grillowania. Dlatego urządzenia amerykańskiego producenta Char-Broil muszą znaleźć się w marketach z wyposażeniem do domu i ogrodu lub zostać dostarczone bezpośrednio do klientów indywidualnych na czas, czyli jeszcze przed rozpoczęciem sezonu. Zespół DACHSER w Malsch i koledzy z DACHSER DIY Logistics wspólnie stawiają czoła temu logistycznemu wyzwaniu.
Jeśli chodzi o grillowanie, kluczowe pytanie brzmi: gaz czy węgiel drzewny? Gaz jest łatwiejszy i wymaga mniej czasu na przygotowanie. Łatwiej jest również po wszystkim wyczyścić grilla. Jednak węgiel drzewny to jedyny sposób na uzyskanie smaku, na którym tak bardzo zależy wielu fanom takiej formy przygotowywania posiłków. „Z naszym Char-Broil Gas2Coal, klienci otrzymują obie te rzeczy. Ten hybrydowy grill jest naszym bestsellerem w Niemczech” – mówi Gerrit Gabert, Head of Logistics Europe w Char-Broil. Firma wprowadziła pierwszy żeliwny grill na węgiel drzewny na rynek amerykański w 1948 roku. Dziś jej produkty obejmują grille gazowe na węgiel drzewny, grille elektryczne i wędzarki.
„Ściana grillowa” w Malsch
Grillowanie to biznes sezonowy. „Zdecydowanie nie jesteśmy łatwym klientem dla naszego partnera logistycznego” – przyznaje Gabert. Ponad 80 procent ruchu towarowego ma miejsce w pierwszych sześciu miesiącach roku. Na początku roku produkty z Azji są przywożone do Europy drogą morską. Towary są najpierw sprawdzane w magazynie DACHSER w Malsch, niedaleko Karlsruhe, w Niemczech, a następnie składowane blokowo. Wózek podnośnikowy z chwytakiem układa kartony w nawet dziesięciopiętrowe stosy. W Malsch konstrukcja ta jest wewnętrznie nazywana „ścianą grillową”.
„Mamy jednak bardzo ambitne plany rozwoju, dlatego podpisaliśmy długoterminową umowę z DACHSER” – mówi Gerrit Gabert, Head of Logistics Europe w Char-Broil.
Na początku sezonu w magazynie znajduje się aż 60 000 grilli. Do tego dochodzą akcesoria, takie jak kamienie do pizzy, szpikulce do rożna i przybory do pielęgnacji. Produkty te są sortowane na palety i składowane. W sumie około 250 000 produktów Char-Broil trafia do Malsch. Muszą być jednak w sklepach nie później niż na początku marca. „To zawsze trochę zależy od pogody, ale nasz gorący sezon zaczyna się nie później niż na Wielkanoc” – mówi Gabert.
Doświadczenie w DIY
Magazyn w Malsch został wybrany, ponieważ znajduje się w samym centrum europejskiego regionu sprzedaży. Grille trafiają do klientów w 16 krajach, w szczególności w Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i w Polsce. Preferowanymi partnerami detalicznymi Char-Broil są centra ogrodnicze i sklepy z artykułami gospodarstwa domowego, ale ważną rolę odgrywa również sprzedaż internetowa. „Wybraliśmy firmę DACHSER z dwóch powodów” – mówi Gabert. Pierwszym z nich jest połączenie usług magazynowych i transportowych. Drugim jest specjalistyczna wiedza, którą firma łączy w swoim rozwiązaniu branżowym DACHSER DIY Logistics. Termin „DIY” (Do It Yourself) lub „home improvement” odnosi się do specjalistycznych sklepów detalicznych, centrów ogrodniczych i marketów budowlanych.
„Nasze standardowe usługi w połączeniu z szytymi na miarę rozwiązaniami logistycznymi i wiedzą branżową tworzą przewagę konkurencyjną dla naszych klientów” – mówi Jens Wollmann, Head of Corporate Solutions w DACHSER. „Nasi specjaliści są na miejscu w wielu krajach. Utrzymują bliski kontakt z lokalnymi sprzedawcami i dostawcami oraz mogą doradzić w zakresie szerokiej gamy rozwiązań”. Ponadto DACHSER DIY Logistics Pipeline oferuje kompleksowe, branżowe rozwiązanie. Moduły usługowe tworzą płynny łańcuch od dostawców do punktów sprzedaży i konsumentów, zapewniając ciągły przepływ towarów.
„Ta wiedza branżowa procentuje na co dzień. Na przykład dostawy do sklepów z artykułami wyposażenia wnętrz zwykle muszą być zgodne z surowymi wytycznymi” – dodaje Steven Croissant, Sales Manager w oddziale DACHSER w Malsch. Przedział czasowy to tylko jeden z obszarów, które są precyzyjnie zarządzane. Biorąc pod uwagę rozległe relacje z klientami, DACHSER może uwzględnić kilka różnych produktów w jednej dostawie. Każdego roku firma dostarcza 8,4 mln przesyłek do ponad 18 000 punktów sprzedaży detalicznej DIY, nie wspominając o miejscach dostaw dla innych formatów detalicznych, takich jak sklepy specjalistyczne. Dostarczanie wielu produktów za jednym razem zmniejsza ruch w poszczególnych placówkach DIY, a także czas, jaki pracownicy sklepu muszą poświęcić na obsługę dostaw. Kierownicy sklepów otrzymują elektroniczne powiadomienie, które są przesyłane bezpośrednio do ich własnego systemu informatycznego. Jednocześnie rozwiązania branżowe DACHSER, tworzone przez ostatnie 20 lat, oferują usługi logistyczne w punkcie sprzedaży. Obejmują one układanie produktów na półkach i w stojakach, a także ich ponowny odbiór na koniec sezonu. DACHSER świadczy takie usługi również dla Char-Broil.
Bracia BBQ zaostrzają apetyt
„Nasze usługi obejmują również dostawy w trybie drop shipment” – mówi Florian Steinbrunn, Contract Logistics Manager w DACHSER w Malsch. Gdy klient zamawia grilla w sklepie internetowym marketu, jest on wysyłany do niego bezpośrednio z magazynu DACHSER. To samo dotyczy zamówień z Amazon. Char-Broil obsługuje młodą grupę odbiorców, która lubi robić zakupy online. Własna strona internetowa jest ważnym kanałem reklamowym, podobnie jak Instagram. „BBQ Brothers”, popularni youtuberzy, pełnią rolę ambasadorów marki. W swoich filmach wykorzystują produkty amerykańskiej firmy. „Skupiamy się również na szkoleniu personelu w marketach DIY” – mówi Gabert. W końcu ci pracownicy są często pierwszym punktem styku klientów z marką.
DACHSER dostarcza odpowiednie ekspozytory, materiały reklamowe i katalogi, które doskonale prezentują się w centrach handlowych i ogrodniczych. Na przykład w Niemczech, gdzie rynek grillowy jest obsługiwany przez jedną główną markę i wiele mniejszych, Char-Broil ma udział w rynku na poziomie około czterech procent. „Mamy jednak bardzo ambitne plany rozwoju, dlatego podpisaliśmy długoterminową umowę z DACHSER” – mówi Gabert. Ceni sobie elastyczność kontaktów i stawia sobie za priorytet rozwój obu firm.
Spojrzenie na wspólną historię pokazuje, skąd wzięło się to wzajemne zaufanie. Firma Char-Broil rozpoczęła sprzedaż swoich produktów w Europie nieco ponad dziesięć lat temu i otworzyła swój pierwszy sklep w Niemczech w 2016 roku. Wcześniej sprzedawano produkty za pośrednictwem firmy Dancook w Danii, którą później wykupiono. DACHSER już wcześniej współpracował z Dancook w Danii, co doprowadziło do pierwszego kontaktu i trwałego pozytywnego wrażenia. Od 2019 roku obie firmy rozpoczęły rozmowy dotyczące szerszej współpracy w Europie, początkowo tylko w zakresie transportu, ale później także magazynowania. „Wspólnie optymalizujemy bilans logistyczny naszych klientów poprzez utrzymanie wysokiej jakości usług – dzięki połączeniu szeregu usług logistycznych, naszego IT oraz doświadczeniu ekspertów DACHSER” – mówi Bernd Großmann, General Manager w DACHSER w Malsch. Char-Broil, który realizuje około 15 000 dostaw rocznie, jest jednym z największych klientów tego oddziału.
Wysokiej jakości mięso i warzywa
Zapytany o kolejną ważną kwestię w grillowaniu, Gabert wymienia grill elektryczny: „To już jest gorący temat w USA, a wkrótce dotrze także do Europy”. Jeśli chodzi o to, co trafia na grilla, tendencja jest w kierunku produktów wysokiej jakości. „Ludzie coraz częściej odchodzą od tanich kiełbasek z supermarketów dyskontowych” – mówi Gabert. Obok wysokiej jakości mięsa podaje się coraz więcej grillowanych warzyw i innych alternatyw. Gabert również określa siebie jako fleksitarianina, który je bardzo mało mięsa: „Wolę przygotowywać na grillu takie dania jak brokuły, cukinia czy wegetariańska pizza – są wyśmienite”.