DACHSER świętuje 90 urodziny
DACHSER, globalny operator logistyczny, kończy 90 lat. Firma, która odmieniła transport innowacjami takimi jak skanowanie SSCC, rodzina produktów entargo, wymienne nadwozia, czy autorskie rozwiązania IT digitalizujące procesy tworzone już od 1980 r., przeszła drogę od jednoosobowej działalności, po globalne przedsiębiorstwo. W tej ekscytującej historii ważną rolę od 14 lat odgrywa również DACHSER w Polsce, działający w 9 lokalizacjach.
Od firmy działającej regionalnie w Niemczech, po globalne przedsiębiorstwo, funkcjonujące w 393 lokalizacjach i posiadające reprezentacje krajowe w 44 krajach. Od Thomasa DACHSERa – założyciela i jego jednoosobowej działalności – do 31000 pracowników w 2020 roku. DACHSER rozwija się cały czas, a jego historię w ostatnich dwóch dekadach współtworzy DACHSER w Polsce.
Polski rozdział wielkiej historii
Historia DACHSER w Polsce jest dłuższa niż jej występowanie pod wspólną nazwą. Zanim firma przyjęła obecną nazwę i oficjalnie stała się częścią globalnej sieci, od 1995 roku w którym została zarejestrowana należała do struktur francuskiej firmy transportowej Graveleau. Jej polski oddział został wykupiony przez niemieckie przedsiębiorstwo w 1999 roku, a proces włączenia w europejską sieć przesyłek drobnicowych zakończył się wdrożeniem pełnego systemu, wprowadzeniem produktów Entargo na rynek w Polsce a tym samym zmianą profilu działania i w końcu rebrandingiem na DACHSER w kwietniu 2006 roku.
W tamtym momencie przedsiębiorstwo dysponowało 4 oddziałami: w Strykowie, Warszawie, Poznaniu i Sosnowcu. Dwa lata później dołączyły Wrocław i Szczecin, w 2010 Gdańsk, a najmłodszym z rodzeństwa jest oddział w Rzeszowie, założony w 2019 roku. Polski oddział od początku w 2016 roku działała w zakresie DACHSER European Logistics, DACHSER Contract Logistics oraz DACHSER DIY Logistics, a z czasem poszerzył usługi o DACHSER Air & Sea Logistics oraz DACHSER Chem Logistics.
Jak komentuje dr inż. Grzegorz Lichocik, Prezes DACHSER Polska od 2007 roku: „Firma przez prawie półtorej dekady lat działalności nieustannie się rozwijała, osiągając w 2019 roku wolumen przesyłek na poziomie 1,7 mln (ponad 2 proc. wolumenu całej sieci) – 9 proc. wzrost r/r. – oraz tonaż powyżej 570 tys. ton (1,4 proc. całej sieci) – wzrost o 5 proc. Przychody w 2019 roku wyniosły 494,4 mln (ponad 1,6 proc. przychodów całej sieci), co znacznie przekroczyło prognozę na lata 2014 – 2019, która zakładała wzrost z 234,5 do 380 mln. Rozwój polskiej części firmy DACHSER to niewątpliwie „success story”, które mogło się spełnić dzięki zintegrowanej sieci a tym samym korzystaniu z kilkudziesięciu lat historii przedsiębiorstwa – od jednoosobowej firmy do światowego lidera innowacji w logistyce”.
Rosnąca sieć połączeń i technologii
Thomas DACHSER założył w 1930 roku jednoosobowe przedsiębiorstwo w niemieckim Kempten – miejscowości położonej w zachodniej Bawarii, przez którą przebiegają ważne dla Niemiec szlaki komunikacyjne pomiędzy najbardziej uprzemysłowionymi częściami Niemiec a Austrią i Szwajcarią. Dynamiczny rozwój firmy przyspieszył pod koniec lat 60-tych, kiedy wkroczyła ona na drogę innowacji. W 1967 roku DACHSER wprowadził „transport z gwarantowanym czasem”, a w 1970 przełomowe nadwozia wymienne, które na zawsze zmieniły przewóz towarów drobnicowych. W 1980 roku firma odważnie wkroczyła w świat IT, tworząc pierwsze autorskie aplikacje DACHSER. W 1993 roku przedsiębiorstwo dokonało kolejnej rewolucji, stając się pomysłodawcą standaryzacji użycia kodów kreskowych w branży logistycznej w postaci globalnego systemu identyfikacji EAN/NVE. Zrozumienie technologii i nowoczesnych rozwiązań pozwoliło z czasem stworzyć inteligentną i wydajną sieć dla całego obszaru działań DACHSER.
Wraz z rozwojem autorskich rozwiązań, obszar działań DACHSER szybko zaczął się powiększać. W 1990 roku firma dociera ze swoją działalnością do wszystkich niemieckich landów oraz ośmiu innych krajów, w tym Stanów Zjednoczonych. W latach 90’ poszerza zasięg o Europę Zachodnią i Wschodnią oraz Afrykę Północną. W XXI wieku następuje gwałtowny rozrost sieci. Dotarcie do większości krajów w Europie, oddziały w Indiach, Tajlandii, Brazylii, czy Turcji, połączenia morskie i lotnicze z Chinami, Meksykiem, czy Argentyną. Wejście krajów Europy Środkowej do Unii Europejskiej i zniesienie ograniczeń w przemieszczaniu towarów pozwoliło wykorzystać w całości zintegrowane DNA firmy od początku opartego na jednakowym procesie we wszystkich krajach europejskich, wykorzystaniu jednego informatycznego systemu operacyjnego, który wsparł ujednolicone produkty i obsługę klientów w organizacji. Dzisiaj DACHSER działa w 393 lokalizacjach na świecie, a krajowe organizacje reprezentują firmę w 44 miejscach. Rozwój zasięgu działalności cały czas wspierany jest przez inteligentną i zintegrowaną sieć IT, nad którą czuwa 750 pracowników IT.
Kryzysowy test zdany na piątkę
Ostatnie miesiące w historii DACHSER to przede wszystkim walka o utrzymanie stabilnych łańcuchów dostaw. Kiedy były one zagrożone, firma zadbała o optymalizację, odpowiedni przepływ informacji i kontakt z klientami, dzięki czemu w większości przypadków udało utrzymać się płynność operacji. Sprawne działanie pomogło również ruszyć ze wsparciem dla walczących z pandemią, m.in. zapewniając transport lotniczy dla milionów maseczek i innych środków ochrony osobistej oraz wspierając lokalne instytucje, jak w przypadku DACHSER Polska – szpital w Poznaniu. DACHSER to firma rodzinna a dziedzictwo założyciela jest przekazywane z pokolenia na pokolenie. Wnuk Thomasa Dachsera- Bernhard Simon od ponad 20 lat jest członkiem zarządu, a od 15 CEO firmy. W 2021 r. dołączy do rady nadzorczej i przekaże dowodzenie nowemu CEO – Burkhardowi Elingowi, który od 2013 r. był członkiem zarządu, pełniąc funkcję CFO i odpowiadając m.in. za przejście firmy do formy prawnej Spółki Europejskiej (SE) w 2015 r. Nowy zarząd, kierowany przez Burkharda Elinga, stanie przed takimi wyzwaniami jak digitalizacja, niedobór wykwalifikowanej kadry logistycznej, zarządzaniem innowacjami, czy transformacją firmy w kierunku zero emisyjnego przedsiębiorstwa. Dzięki stałej i konsekwentnej polityce opartej na nowoczesnej technologii, szacunku i komunikacji z partnerami biznesowymi oraz inwestycji w kapitał ludzki i programy stażowe, DACHSER stoi na solidnych fundamentach, na których może stabilnie rosnąć i szykować się do hucznego świętowania kolejnej okrągłej rocznicy - 100-lecia istnienia firmy w 2030 r.