DACHSER testuje wózki samojezdne AGV
DACHSER prowadzi testy pojazdów sterowanych automatycznie w dwóch niemieckich magazynach. W przyszłości wózki samojezdne mają odciążyć pracowników od rutynowych zadań.
W ramach prac badawczo-rozwojowych DACHSER przeprowadza rozszerzone testy sprawdzające, w jakim stopniu zautomatyzowane pojazdy bezzałogowe mogą współpracować z tymi sterowanymi ręcznie. W tym celu od początku roku w magazynach w Langenau i Vaihingen pracuje po jednym pojeździe sterowanym automatycznie. Wkrótce rozpoczną się również testy inteligencji roju, czyli interakcji pomiędzy nimi, podczas których oba pojazdy będą pracować w tej samej lokalizacji.
Inspiracją do przeprowadzenia testów był projekt realizowany wspólnie z Fraunhofer IML, z którym firma współpracuje od 2017 roku w ramach DACHSER Enterprise Lab. W przyszłości wykorzystanie pojazdów AGV (ang. automated guided vehicle) mogłoby wyręczyć pracowników w rutynowej i wyczerpującej pracy fizycznej, dając im możliwość skoncentrowania się na bardziej wymagających zadaniach. W tym przypadku wózki sterowane automatycznie mają wyraźną przewagę – mogą pracować przez 24 godziny na dobę.
Obecnie AGV transportują towary ze strefy przyjmowania dostaw do magazynu wysokiego składowania automatycznie pobierając i odkładając palety. Dzięki interfejsowi z własnym systemem do zarządzania magazynem (WMS) – MIKADO, wózkom AGV można w dowolnym momencie przydzielić zadania, a one same wyznaczą sobie trasę. Pojazdy są wyposażone w akumulatory litowo-jonowe, które obsługują ładowanie indukcyjne. „Proces ładowania odbywa się za pomocą płyty bazowej i trwa zaledwie dziesięć minut” – wyjaśnia Daniele Andreano, Team Leader Contract Logistics Engineering w DACHSER, która jest odpowiedzialna za projekt.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze
Ponieważ pojazdy te poruszają się autonomicznie, najwyższym priorytetem jest bezpieczeństwo. Każdy pojazd AGV jest wyposażony w system czujników umieszczonych na różnych wysokościach, co pozwala mu na ciągłe skanowanie otoczenia w poszukiwaniu przeszkód. W przypadku wykrycia jakichkolwiek trudności na trasie przejazdu system autonomicznie hamuje, zatrzymuje się całkowicie lub wyznacza objazd. W kontekście bezpieczeństwa istotna jest również prędkość maksymalna wynosząca 5 km/h.
„Celem naszych badań jest zdobycie cennego doświadczenia w zakresie stosowania wózków AGV w magazynie oraz terminalu przeładunkowym. Pozwoli nam to zrozumieć, w jaki sposób pojazdy te mogą najlepiej wspierać pracowników w ich codziennej pracy i być zintegrowane z codziennymi operacjami. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych wyników” – mówi Thomas Klare, Head of Corporate Contract Logistics w DACHSER w Kempten.