DACHSER podnosi poziom innowacyjności.                Cyfrowy bliźniak zwiększa szybkość i bezpieczeństwo obsługi przesyłek drobnicowych.

Niezależnie od tego, czy chodzi o kontenery IBC, palety z beczkami czy worki do kompletacji, w terminalu tranzytowym DACHSER wszystkie wysyłane artykuły mają jedną wspólną cechę: pracownicy skanują je wszystkie ręcznie — przy wejściu, wyjściu i podczas inwentaryzacji. Zapewnia to bezproblemowy dalszy transport. Niedawno dwa terminale tranzytowe DACHSER w pełni zautomatyzowały ten proces, dzięki czemu jest on szybszy i bardziej przejrzysty. Osiągnięto to poprzez stworzenie cyfrowego bliźniaka wszystkich pakietów i procesów z wykorzystaniem nowych technologii. Wynikające z tego usprawnienia procesów przynoszą korzyści zarówno klientom, pracownikom, jak i partnerom serwisowym dzięki zwiększonej szybkości i bezpieczeństwu terminala tranzytowego.

Usprawnienia procesów przynoszą korzyści zarówno klientom, pracownikom, jak i partnerom serwisowym.
Usprawnienia procesów przynoszą korzyści zarówno klientom, pracownikom, jak i partnerom serwisowym.

@ILO – Zaawansowana lokalizacja i operacje w pomieszczeniach

W terminalach tranzytowych DACHSER w Unterschleißheim na północ od Monachium oraz w Öhringen niedaleko Heilbronn każda paczka ma kwadratowy kod Data Matrix wielkości kolejki górskiej. Ten kod data matrix stanowi podstawę @ILO, projektu badawczego DACHSER Enterprise Lab, który dostawca usług logistycznych prowadzi wspólnie z Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML w Dortmundzie. @ILO, co oznacza Advanced Indoor Localization and Operations, to nowy cyfrowy bliźniak: ten cyfrowy obraz ma w pełni automatycznie dostarczać dane w czasie rzeczywistym na temat każdej przesyłki paletowej w europejskiej sieci transportowej DACHSER.

@ILO pomaga firmie DACHSER w digitalizacji ważnych podstawowych procesów operacyjnych. To kamień milowy na drodze do wydajniejszej i bardziej zrównoważonej logistyki, ponieważ zapewnia zupełnie nowy poziom przejrzystości w operacjach terminali tranzytowych. Innowacyjny projekt jest częścią naszego programu badawczo-rozwojowego DACHSER Future Terminal, w ramach którego firma rozwija tematy związane z cyfryzacją i zrównoważonym rozwojem dzięki innowacyjnym pomysłom.

W pełni automatyczna identyfikacja

W terminalach @ILO paczki są identyfikowane w pełni automatycznie przy wejściu i wyjściu z terminala tranzytowego oraz podczas ich pobytu i są rejestrowane we własnym systemie zarządzania transportem DACHSER. Ręczne skanowanie kodów kreskowych na towarach przychodzących i wychodzących nie jest już konieczne. Ułatwia to życie także pracownikom.

Podstawą technologiczną są kody Data Matrix na wierzchu każdej paczki oraz kilkaset optycznych jednostek skanujących w obszarze sufitu terminali tranzytowych, które obejmują całą podłogę. Skutecznie dostarczają danych potrzebnych do stworzenia cyfrowego obrazu terminala tranzytowego, który jest zawsze aktualny: cyfrowy bliźniak.

Wszystkie zebrane informacje wpływają do rdzenia cyfrowego bliźniaka: oprogramowania @ILO. Nowe niestandardowe algorytmy oparte na sztucznej inteligencji interpretują dane, które optyczne jednostki skanujące przechwytują co sekundę; w ten sposób mogą zapewnić automatyczną identyfikację, lokalizację i pomiary wszystkich opakowań w czasie rzeczywistym. DACHSER testował również rozwiązania radiowe, takie jak RFID (identyfikacja radiowa) i BLE (Bluetooth Low Energy), ale rozwiązania te nie spełniały wymagań firmy.

 

Kody Data Matrix przekazują te same informacje o przesyłce, co kody kreskowe NVE, które są obecnie powszechnie używane i są ręcznie skanowane w terminalach tranzytowych. Jednak prawidłowe i kompletne oznakowanie towarów niebezpiecznych jest nadal konieczne i musi być przeprowadzane oddzielnie i zgodnie z przepisami.

Innowacje w terminalu @ILO.
Innowacje w terminalu @ILO.

Dokładne śledzenie do metra

Jedną z innowacji w terminalu @ILO jest sposób, w jaki może zlokalizować — co do metra i w czasie rzeczywistym — wszystkie palety w całym budynku terminala tranzytowego, który może mieć wielkość boiska do piłki nożnej. Znacznie skraca to procesy załadunkowe i eliminuje czas poszukiwań, co jest szczególnie korzystne dla kierowców w transporcie krótkodystansowym. Jedną z innowacji w terminalu @ILO jest sposób, w jaki może zlokalizować — co do metra i w czasie rzeczywistym — wszystkie palety w całym budynku terminala tranzytowego, który może mieć wielkość boiska do piłki nożnej. Znacznie skraca to procesy załadunkowe i eliminuje czas poszukiwań, co jest szczególnie korzystne dla kierowców w transporcie krótkodystansowym. Jedną z innowacji w terminalu @ILO jest sposób, w jaki może zlokalizować — co do metra i w czasie rzeczywistym — wszystkie palety w całym budynku terminala tranzytowego, który może mieć wielkość boiska do piłki nożnej. Znacznie skraca to procesy załadunkowe i eliminuje czas poszukiwań, co jest szczególnie korzystne dla kierowców w transporcie krótkodystansowym. Dzięki komputerom, aplikacjom na smartfony, wyświetlaczom e-ink, wizualizacjom 3D, a w przyszłości potencjalnie projekcjom laserowym i zestawom słuchawkowym AR możliwa jest wizualizacja zarówno lokalizacji paczek, jak i pozycji przenośników naziemnych w czasie rzeczywistym, wprowadzając cyfryzację do pracowników terminalu tranzytowego.

Logistycy sprawdzają specjalne wyświetlacze pod kątem instrukcji dotyczących transportu wewnętrznego. Można je również uzupełnić o dodatkowe informacje, takie jak ostrzeżenia o towarach niebezpiecznych, instrukcje załadunku z priorytetem lub zdjęcie paczki, które podnoszą jakość, bezpieczeństwo i ochronę procesów obsługi.

Kolejną innowacją jest automatyczne „połączenie” przenośników naziemnych i opakowań. System @ILO automatycznie wykrywa, kiedy przenośnik naziemny podnosi paletę. Gdy tylko pojazd transportowy podniesie i zarejestruje paczkę, system pobiera zapisane informacje i wyświetla je na ekranie pojazdu. W ten sposób pracownicy zawsze mają podgląd, gdzie paleta ma być transportowana i otrzymują ostrzeżenie, jeśli paleta została umieszczona w niewłaściwym miejscu.

Zwiększenie wydajności

W planach jest jeszcze jedna nowinka technologiczna terminala @ILO: w pełni automatyczny i stały pomiar wszystkich paczek. Cyfrowy bliźniak może określić długość, wysokość i szerokość różnych opakowań z dużą dokładnością dzięki podejściu do przetwarzania obrazu oprogramowania @ILO, które zostało opracowane w oparciu o sztuczne sieci neuronowe.

W dwóch zakładach pilotażowych w Unterschleißheim i Öhringen duża liczba punktów pomiarowych i danych prowadzi do większej dokładności pomiarów, ale bez zakłócania procesów transportowych w terminalu tranzytowym lub angażowania stacji pomiarowych. Jeśli ten proces, który w tej chwili jest prawdopodobnie jedyny w swoim rodzaju, będzie można wykorzystać w praktyce na co dzień, dane wolumenowe, które uzyskuje, mogłyby w przyszłości zostać przekazane inteligentnym algorytmom, aby pomóc kierowcom i pracownikom w terminalu tranzytowym przy załadunku i planowanie trasy. oraz dalsze zwiększenie wykorzystania mocy produkcyjnych nadwozi wymiennych, przyczep i pojazdów transportu lokalnego. Rezultatem byłoby zmniejszenie liczby przejechanych kilometrów, a tym samym także redukcja możliwej do uniknięcia emisji CO2 — cel, do którego DACHSER dąży w licznych projektach w ramach swojego zaangażowania na rzecz zrównoważonego rozwoju.

Projekt z dużym potencjałem

Pierwsze wyniki są bardzo pozytywne i sugerują, że dzięki terminalowi @ILO można osiągnąć nowy poziom widoczności łańcucha dostaw. W przyszłości DACHSER planuje również zapewnić swoim klientom i partnerom dostęp do tego nowego rodzaju przejrzystości wszystkich przepływów towarów w terminalu tranzytowym oraz powiązanych opcji optymalizacji.

Kluczem do opracowania tej nietypowej dla logistyki drobnicowej innowacji jest ścisła współpraca w DACHSER Enterprise Lab. Doświadczeni eksperci logistyczni DACHSER i kreatywni naukowcy Fraunhofer pracowali razem nad cyfrowym bliźniakiem przez ponad cztery lata. Wykorzystuje algorytmy oparte na sztucznej inteligencji. Sprawiają, że internet rzeczy i wizja Logistyki 4.0 stają się rzeczywistością również w logistyce drobnicowej. Wyzwania w tym środowisku obejmowały wyraźną niejednorodność terminali tranzytowych, różne objętości paczek i dużą wagę palet.

Już wstępne testy wykazały, że dzięki temu systemowi pracownicy terminali tranzytowych oraz kierowcy oszczędzają cenny czas, dzięki czemu procesy w terminalu są jeszcze bardziej wydajne. Ponadto automatyczny pomiar paczek i odpowiednie wstępne planowanie załadunku wspierane przez sztuczną inteligencję pomoże zoptymalizować załadunek ciężarówek w przyszłości. W ten sposób paczki zawierające produkty chemiczne docierają do celu jeszcze szybciej i przy mniejszej emisji CO2.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Bernadeta Forgacz