Cofnij

DACHSER na ratunek branży: inicjatywy na rzecz zmniejszania niedoboru wykwalifikowanych pracowników

Niedobór kierowców w branży logistycznej to jeden z kluczowych czynników hamujących przyszły wzrost gospodarczy. W Niemczech deficyt wykwalifikowanych pracowników sięga już ponad 70 tysięcy, a problem ten ma charakter globalny. W odpowiedzi na te wyzwania, firmy takie jak DACHSER podejmują inicjatywy mające na celu przyciągnięcie i wyszkolenie nowego pokolenia kierowców, oferując im atrakcyjne perspektywy rozwoju zawodowego i osobistego.

Wraz z DACHSER Service und Ausbildungs GmbH, dostawca usług logistycznych dziesięć lat temu rozpoczął zrównoważoną politykę podnoszenia kwalifikacji.
Wraz z DACHSER Service und Ausbildungs GmbH, dostawca usług logistycznych dziesięć lat temu rozpoczął zrównoważoną politykę podnoszenia kwalifikacji.

Bez zawodowych kierowców prawie nic nie działa. Gospodarka stanęłaby w miejscu, a półki w supermarketach i galeriach handlowych świeciłyby pustkami. Jednak w branży spedycyjnej brakuje młodych kierowców. Rezultaty badania „Rozwiązanie problemu wąskich gardeł w logistyce ze szczególnym uwzględnieniem kierowców” opublikowanego na początku 2023 r. wskazują, że każdego roku w Niemczech około 20 000 dodatkowych stanowisk kierowców może pozostać nieobsadzonych. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy badacze wymieniają: nieatrakcyjne godziny pracy, mało konkurencyjne wynagrodzenie, ale także brak szacunku społecznego. W rezultacie branża transportowa boryka się z problemem wizerunkowym, a zawód kierowcy jest często postrzegany negatywnie. Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego (IRU) niedobór kierowców postrzega nawet jako problem europejski i globalny, z ponad trzema milionami nieobsadzonych stanowisk kierowców ciężarówek w 36 przeanalizowanych krajach.

„Niedobór wykwalifikowanych pracowników jest ogólnym zjawiskiem rynkowym, który wpływa na całą branżę logistyczną” – mówi Alexander Tonn, COO Road Logistics w DACHSER. „Wymaga to od nas podejmowania coraz większych wysiłków, aby zapełnić istniejące wakaty”. Tak właśnie dziesięć lat temu DACHSER, jako jedna z pierwszych firm logistycznych, rozpoczął program podnoszenia kwalifikacji, zakładając „DACHSER Service und Ausbildungs GmbH”. Cel: przyciągnąć młodych ludzi do zawodu kierowcy, zainspirować ich, przeszkolić i zapewnić bezpieczeństwo zatrudnienia na rynku w dłuższej perspektywie – a w późniejszym okresie jako niezależni partnerzy transportowi.

„Uznanie, perspektywy, osobista odpowiedzialność i wynagrodzenie to najważniejsze czynniki zwiększające atrakcyjność zawodu” – powiedział Hendrik Jansen, Managing Director DACHSER Service und Ausbildungs GmbH, który jest zaangażowany w inicjatywę od samego początku.

Jak znaleźć kierowców i zachęcić ich do pracy?

Od czasu powstania spółki zależnej każdego roku około stu stażystów rozpoczyna szkolenie, aby zostać zawodowymi kierowcami. „Udoskonaliliśmy nasze szkolenie i dalsze kształcenie zawodowe TQ1 (stopień kwalifikacji na kierowcę zawodowego) i poddaliśmy testom wszystkie procesy związane ze środowiskiem kierowców” – mówi Hendrik Jansen. Przykładowo obejmowało to również, zatrudnienie menedżerów floty w DACHSER, którzy pełnią kluczową funkcję w ramach koncepcji i są dedykowani do obsługi kierowców.

„W DACHSER pracownicy z każdego szczebla operacyjnego są ważni i mają swój własny status. To uznanie i kultura pracy znajduje również odzwierciedlenie na poziomie kierowców zawodowych wykonujących swoje zadania w nowoczesnych, komfortowych miejscach pracy”. Hendrik Jansen

„W DACHSER pracownicy z każdego szczebla operacyjnego są ważni i mają swój własny status. To uznanie i kultura pracy znajduje również odzwierciedlenie na poziomie kierowców zawodowych wykonujących swoje zadania w nowoczesnych, komfortowych miejscach pracy. Oznacza to poruszanie, chociażby tematów takich jak zdrowe odżywianie, ćwiczenia i zapobieganie uzależnieniom” – wyjaśnia Hendrik Jansen. Analizy strumienia wartości, które DACHSER regularnie przeprowadza w swoich oddziałach, mapują wszystkie procesy związane z codzienną pracą kierowców i identyfikują potencjał optymalizacji i możliwości rozwoju. Również w tym przypadku sprawy kierowców i ich zdanie są zawsze brane pod uwagę.

Każdego roku około stu stażystów rozpoczyna szkolenie, aby zostać zawodowymi kierowcami.
Każdego roku około stu stażystów rozpoczyna szkolenie, aby zostać zawodowymi kierowcami.

Wprowadzanie zmian we wzajemnych relacjach

„Znalezienie dobrych kierowców to jedno. Równie ważne jest zatrzymanie ich i dalsze motywowanie” – mówi Hendrik Jansen. Należy przy tym pamiętać, że podejście ludzi do pracy może się zmieniać. „Dziś chodzi o takie kwestie, jak równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, zmiana komunikacji czy praca, która ma sens i coś znaczy. I to są właśnie te dźwignie, nad którymi pracujemy. Jeśli uda nam się doprowadzić do zmiany sposobu, w jaki postępujemy z naszymi kierowcami – i nie dotyczy to tylko DACHSER – to uda nam się doprowadzić do zmiany kulturowej i wynikającego z niej większego uznania dla tego zawodu i ludzi, którzy go wykonują” – dodaje Hendrik Jansen.

Nawet jeśli samo to nie rozwiąże strukturalnego i globalnego niedoboru kierowców, DACHSER Service und Ausbildungs GmbH jest przykładem jak: „Zrównoważona logistyka zależy od jakości usług i ludzi, którzy świadczą je każdego dnia” – mówi Alexander Tonn. „Chcemy wzmocnić ich pozycję, zapewnić im najlepsze możliwe warunki i docenić ich w tym, co robią. Fundamentem tego są szkolenia i dalsza edukacja. W tym miejscu pojawia się nasza inicjatywa”.

DACHSER Service und Ausbildungs GmbH

DACHSER założył DACHSER Service und Ausbildungs GmbH w 2014 roku. Celem spółki zależnej jest zainteresowanie młodych ludzi zawodem kierowcy, inspirowanie ich i przygotowanie do pracy za pomocą wzorcowego programu szkoleń i dalszego kształcenia oraz zapewnienie im bezpieczeństwa zatrudnienia w długoterminowej perspektywie. Kluczowymi elementami sukcesu inicjatywy są jakość szkolenia, uznanie i komunikacja.

Kierowcy przeszkoleni przez DACHSER zwykle pracują dla partnerów transportowych DACHSER, którzy również ukończyli szkolenia w ramach inicjatywy. Firma logistyczna jest zatem szczególnie zaangażowana w utrzymywanie kolejnego pokolenia kierowców blisko rodziny DACHSER. Ponadto zespół DACHSER Service und Ausbildungs GmbH pomaga przeszkolonym kierowcom, na przykład w podjęciu decyzji o samozatrudnieniu.

DACHSER na całym świecie
Skontaktuj się z nami
Kontakt Michał Tomczak